JHT:n valmennuksen kehittämistyö: Kognitiivisen harjoittelun menetelmien hyödyntäminen jääkiekon lajitaitojen valmennuksessa 10 - 14-vuotiaille junioreille
Törnvall, Iikka (2021)
Törnvall, Iikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225437
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää ja kehittää JHT:n valmentajien tietämystä taidon oppimisesta ja kognitiivisesta harjoittelusta, sekä ohjata valmentajia oivaltamaan kognitiivisen harjoittelun hyödyntämistä lajiharjoituksissa. Rajasin työn koskemaan taidon oppimista, kognitiivista harjoittelua sekä valmennuksen pedagogiikkaa ja didaktiikkaa. Valitsin työn kohderyhmäksi 10 – 14-vuotiaiden valmentajat. Työssä sai olla mukana myös muiden ikäluokkien valmentajia.
Omat tavoitteeni opinnäytetyölle olivat lisätä substanssiosaamista taidon oppimisesta, kognitiivisesta harjoittelusta sekä valmennuksen pedagogiikasta ja didaktiikasta. Lisäksi halusin toteuttaa valmentajien kannalta mielenkiintoisen koulutuksen, josta valmentajat voivat oppia uutta. Omana toiveena oli myös, että valmentajat hyödyntäisivät tulevaisuudessa kognitiivisen harjoittelun menetelmiä lajiharjoituksissa.
Toteutin kehittämistyön lineaarisen mallin avulla. Kehittämistyö eteni tavoitteiden määrittelystä, suunnitteluvaiheen kautta työn toteuttamiseen ja viimeinen vaihe kehittämistyössä oli arviointi ja päättäminen. Tutkin valmentajien tietämystä taidon oppimisesta kyselyn avulla. Kysely oli laadullinen tutkimus, sillä kysymykset koostuivat avoimista kysymyksistä. Analysoin kyselyn vastaukset teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Vastausten perusteella suunnittelin ja toteutin valmentajille suunnatun koulutuksen, joka oli samalla kehittämistyön tuotos. Koulutus perustui työn teoreettiseen viitekehykseen. Koulutuksen jälkeen pyysin valmentajilta palautetta koulutuksesta palautekyselyn avulla. Ennen työn lopullista arviointia tein valmentajille loppukyselyn, jolla selvitin koulutuksessa läpi käytyjen asioiden siirtymistä käytännön valmennukseen.
Kehittämistyön avulla saimme selville valmentajien tietämystä taidon oppimisesta ja kognitiivisesta harjoittelusta. Kehittämistyö auttoi valmentajia soveltamaan kognitiivisen harjoittelun osa-alueista muuttuvia olosuhteita sekä tekniikan ja taktiikan yhdistämistä lajiharjoituksissa. Kaikki valmentajat oppivat koulutuksesta jotakin uutta sekä saivat uusia ajatuksia ja ideoita valmentamiseen. Jokainen valmentaja aikoi myös tulevaisuudessa hyödyntää kognitiivista harjoittelua lajiharjoituksissa. Kognitiivinen harjoittelu oli tuttua vain alle puolelle loppukyselyyn vastanneista valmentajista, joten olisi mielenkiintoista tietää, onko valmentajien tietämyksessä eroja seurojen välillä tai eri lajien välillä. The purpose of the thesis was to find out and improve the knowledge of coaches in JHT of motor skill learning and decision training and help coaches to implement decision training in their daily coaching. The work was limited to motor skill learning, decision training and pedagogy and didactics methods of coaching. The target group of the thesis were coaches coaching juniors from 10 to 14 years old.
The author’s personal goals for the thesis were to increase the expertise of motor skill learning, decision training, and the pedagogy and didactics of coaching. In addition, the author wanted to organize an interesting training session for coaches, from which they can learn something new. The author’s own wish was that in the future the coaches would use the methods of decision training in ice hockey training.
The development work was conducted using a linear model. Stages of the development work were 1) defining goals, 2) the planning phase 3) the implementation of the work, and 4) evaluation and finalizing the work. The coaches’ knowledge of motor skill learning was studied. The survey was a qualitative study, as the questions consisted of open-ended questions. The responses of the study were analyzed using theory-based content analysis. The training session was planned and implemented based on the responses of the coaches. The training was a product of the development work and it was based on the theoretical framework of the thesis. After the training session, the author asked feedback from the coaches by using a feedback questionnaire. Before the final evaluation of the work, a final survey was conducted for the coaches to discover how the decision training has been transferred to their ice hockey training.
Through the development work, the coaches’ knowledge of motor skill learning and decision training was investigated. The development work helped the coaches to apply the changing conditions along with the technique within tactics in the ice hockey training. All the coaches learned something new from the training and received new thoughts and ideas for coaching. Each coach also planned to implement decision training in their coaching. Decision training was familiar to only less than half of the coaches who responded to the final survey. It would be interesting to know whether there are differences in coaches’ knowledge between clubs or between different sports.
Omat tavoitteeni opinnäytetyölle olivat lisätä substanssiosaamista taidon oppimisesta, kognitiivisesta harjoittelusta sekä valmennuksen pedagogiikasta ja didaktiikasta. Lisäksi halusin toteuttaa valmentajien kannalta mielenkiintoisen koulutuksen, josta valmentajat voivat oppia uutta. Omana toiveena oli myös, että valmentajat hyödyntäisivät tulevaisuudessa kognitiivisen harjoittelun menetelmiä lajiharjoituksissa.
Toteutin kehittämistyön lineaarisen mallin avulla. Kehittämistyö eteni tavoitteiden määrittelystä, suunnitteluvaiheen kautta työn toteuttamiseen ja viimeinen vaihe kehittämistyössä oli arviointi ja päättäminen. Tutkin valmentajien tietämystä taidon oppimisesta kyselyn avulla. Kysely oli laadullinen tutkimus, sillä kysymykset koostuivat avoimista kysymyksistä. Analysoin kyselyn vastaukset teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Vastausten perusteella suunnittelin ja toteutin valmentajille suunnatun koulutuksen, joka oli samalla kehittämistyön tuotos. Koulutus perustui työn teoreettiseen viitekehykseen. Koulutuksen jälkeen pyysin valmentajilta palautetta koulutuksesta palautekyselyn avulla. Ennen työn lopullista arviointia tein valmentajille loppukyselyn, jolla selvitin koulutuksessa läpi käytyjen asioiden siirtymistä käytännön valmennukseen.
Kehittämistyön avulla saimme selville valmentajien tietämystä taidon oppimisesta ja kognitiivisesta harjoittelusta. Kehittämistyö auttoi valmentajia soveltamaan kognitiivisen harjoittelun osa-alueista muuttuvia olosuhteita sekä tekniikan ja taktiikan yhdistämistä lajiharjoituksissa. Kaikki valmentajat oppivat koulutuksesta jotakin uutta sekä saivat uusia ajatuksia ja ideoita valmentamiseen. Jokainen valmentaja aikoi myös tulevaisuudessa hyödyntää kognitiivista harjoittelua lajiharjoituksissa. Kognitiivinen harjoittelu oli tuttua vain alle puolelle loppukyselyyn vastanneista valmentajista, joten olisi mielenkiintoista tietää, onko valmentajien tietämyksessä eroja seurojen välillä tai eri lajien välillä.
The author’s personal goals for the thesis were to increase the expertise of motor skill learning, decision training, and the pedagogy and didactics of coaching. In addition, the author wanted to organize an interesting training session for coaches, from which they can learn something new. The author’s own wish was that in the future the coaches would use the methods of decision training in ice hockey training.
The development work was conducted using a linear model. Stages of the development work were 1) defining goals, 2) the planning phase 3) the implementation of the work, and 4) evaluation and finalizing the work. The coaches’ knowledge of motor skill learning was studied. The survey was a qualitative study, as the questions consisted of open-ended questions. The responses of the study were analyzed using theory-based content analysis. The training session was planned and implemented based on the responses of the coaches. The training was a product of the development work and it was based on the theoretical framework of the thesis. After the training session, the author asked feedback from the coaches by using a feedback questionnaire. Before the final evaluation of the work, a final survey was conducted for the coaches to discover how the decision training has been transferred to their ice hockey training.
Through the development work, the coaches’ knowledge of motor skill learning and decision training was investigated. The development work helped the coaches to apply the changing conditions along with the technique within tactics in the ice hockey training. All the coaches learned something new from the training and received new thoughts and ideas for coaching. Each coach also planned to implement decision training in their coaching. Decision training was familiar to only less than half of the coaches who responded to the final survey. It would be interesting to know whether there are differences in coaches’ knowledge between clubs or between different sports.