Virtuaaliset laitteet metsäkonekuljettajakoulutuksessa -opettajien ja opiskelijoiden käsityksiä laitteiden käytöstä
Väisänen, Lauri (2021)
Väisänen, Lauri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104245647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104245647
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantajana toimi Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä simulaattoreiden ja virtuaalisten laitteiden soveltuvuudesta metsäkonekuljettajakoulutuksessa.
Tutkimuksessa esitellään ensin teoreettista viitekehystä metsäkonealasta, oppimisesta, digitalisaation kehityksestä sekä aiemmin tehtyjä tutkimuksia aiheesta. Tutkimuksessa käytettiin tietoa Simulaattorit ja virtuaaliset oppimisratkaisut metsäkonekuljettajakoulutuksessa -hankkeesta, jonka toteuttajana Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitos Kainuun ammattiopisto toimi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa selvitin laadulliselle tutkimukselle tyypillisillä tiedonkeruumenetelmillä opettajien ja opiskelijoiden kokemuksia sekä näkemyksiä virtuaalilaitteiden käytöstä, sekä niiden vaikutuksesta opiskelijoiden oppimiseen koululla ja työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa. Tutkimuksen tutkimusote oli fenomenografia. Aineisto tutkimukseen kerät-tiin haastattelemalla opiskelijoita ja opettajia. Haastatteluna käytettiin teemahaastattelua. Lisäksi tehtiin kysely opiskelijoille. Analysointimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat:
1. Kuinka virtuaaliset laitteet tukevat opiskelijan työpaikalla tapahtuvaa oppimista?
2. Kuinka simulaattorit ja virtuaaliset laitteet tukevat opiskelijan koululla tapahtuvaa oppimista?
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että virtuaalilaitteet ovat tuoneet opettajien ja opiskelijoiden käsityksen mukaan enemmän hyötyjä kuin haittoja metsäkonekuljettajakoulutukseen. Varsinkin opettajat olivat kokeneet laitteiden käytön hyödyllisenä useasta eri näkökulmasta, kuten resurssien lisääntymisenä ja riittävänä ohjauksena. Tutkimuksen tuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että virtuaaliset laitteet ja simulaattorit ovat merkittävässä roolissa nykyisessä metsäkonekuljettajakoulutuksessa.
Tutkimuksessa esitellään ensin teoreettista viitekehystä metsäkonealasta, oppimisesta, digitalisaation kehityksestä sekä aiemmin tehtyjä tutkimuksia aiheesta. Tutkimuksessa käytettiin tietoa Simulaattorit ja virtuaaliset oppimisratkaisut metsäkonekuljettajakoulutuksessa -hankkeesta, jonka toteuttajana Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitos Kainuun ammattiopisto toimi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa selvitin laadulliselle tutkimukselle tyypillisillä tiedonkeruumenetelmillä opettajien ja opiskelijoiden kokemuksia sekä näkemyksiä virtuaalilaitteiden käytöstä, sekä niiden vaikutuksesta opiskelijoiden oppimiseen koululla ja työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa. Tutkimuksen tutkimusote oli fenomenografia. Aineisto tutkimukseen kerät-tiin haastattelemalla opiskelijoita ja opettajia. Haastatteluna käytettiin teemahaastattelua. Lisäksi tehtiin kysely opiskelijoille. Analysointimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat:
1. Kuinka virtuaaliset laitteet tukevat opiskelijan työpaikalla tapahtuvaa oppimista?
2. Kuinka simulaattorit ja virtuaaliset laitteet tukevat opiskelijan koululla tapahtuvaa oppimista?
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että virtuaalilaitteet ovat tuoneet opettajien ja opiskelijoiden käsityksen mukaan enemmän hyötyjä kuin haittoja metsäkonekuljettajakoulutukseen. Varsinkin opettajat olivat kokeneet laitteiden käytön hyödyllisenä useasta eri näkökulmasta, kuten resurssien lisääntymisenä ja riittävänä ohjauksena. Tutkimuksen tuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että virtuaaliset laitteet ja simulaattorit ovat merkittävässä roolissa nykyisessä metsäkonekuljettajakoulutuksessa.