Jakeluverkoston kehittäminen : case: Kotigastronomi
Ekman, Ellinoora; Lindroth, Laura (2021)
Ekman, Ellinoora
Lindroth, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104245637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104245637
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimeksiantajayritykselle uusia vaihtoehtoja jakelun toteuttamiseen. Toimeksiantajana työssä oli lahtelainen taloustavaroiden vähittäiskaupan alalla toimiva yritys. Tarve työn taustalla oli toimeksiantajan halu kehittää jakeluverkostoaan laajemmaksi sekä halu uudistaa toimintaansa jakelun osalta.
Teoriaosuudessa keskityttiin jakelukanaviin ja verkostomarkkinointiin. Jakelukanaviin perehdyttiin laajasti niiden ollessa opinnäytetyössä keskeisin aihealue. Toimeksiantajayrityksen toiminta sisältää useita verkostomarkkinoinnille ominaisia piirteitä, joten toiseksi teorian aihealueeksi valikoitui verkostomarkkinointi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarking-menetelmää, jossa vertailun avulla kerättiin tietoa verkostomarkkinointiyrityksistä sekä heidän jakelukanavistaan. Tutkimuksessa vertailtiin 5 eri yritystä. Vertailun perusteella löydettiin jakelukanavien kehitysehdotusten lisäksi viestinnän kehittämiskohteita.
Tutkimustuloksien analysoinnin perusteella toimeksiantajayritykselle ehdotettiin osallistumista hyväntekeväisyyteen, kotiinkuljetuspalveluiden järjestämistä Lahden alueelle ja tuotetakuun tarjoamista tuotteille. Viestinnän kehitys tukee jakelun ohella parempaa saatavuutta. Viestinnän osalta ehdotettiin jälleenmyyjien profiilien yhdenmukaistamista ja aktiivisempaa toimimista sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi verkkosivujen kääntäminen myös englanniksi sekä ruotsiksi nähtiin kannattavana asiana. Virtuaalitodellisuusteknologia voisi myös tarjota toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden toteuttaa kotikutsuja ja messutilaisuuksia uudella tavalla.
Teoriaosuudessa keskityttiin jakelukanaviin ja verkostomarkkinointiin. Jakelukanaviin perehdyttiin laajasti niiden ollessa opinnäytetyössä keskeisin aihealue. Toimeksiantajayrityksen toiminta sisältää useita verkostomarkkinoinnille ominaisia piirteitä, joten toiseksi teorian aihealueeksi valikoitui verkostomarkkinointi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarking-menetelmää, jossa vertailun avulla kerättiin tietoa verkostomarkkinointiyrityksistä sekä heidän jakelukanavistaan. Tutkimuksessa vertailtiin 5 eri yritystä. Vertailun perusteella löydettiin jakelukanavien kehitysehdotusten lisäksi viestinnän kehittämiskohteita.
Tutkimustuloksien analysoinnin perusteella toimeksiantajayritykselle ehdotettiin osallistumista hyväntekeväisyyteen, kotiinkuljetuspalveluiden järjestämistä Lahden alueelle ja tuotetakuun tarjoamista tuotteille. Viestinnän kehitys tukee jakelun ohella parempaa saatavuutta. Viestinnän osalta ehdotettiin jälleenmyyjien profiilien yhdenmukaistamista ja aktiivisempaa toimimista sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi verkkosivujen kääntäminen myös englanniksi sekä ruotsiksi nähtiin kannattavana asiana. Virtuaalitodellisuusteknologia voisi myös tarjota toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden toteuttaa kotikutsuja ja messutilaisuuksia uudella tavalla.