Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Kyllä silloin koulun arvo hetkellisesti nousi.” : Etelä- Karjalaisen JOPO-luokan kokemuksia etäopiskelusta koronapandemian aikana keväältä 2020

Laakso, Laura; Tynkkynen, Milla (2021)

 
Avaa tiedosto
”Kyllä silloin koulun arvo hetkellisesti nousi.” Etelä- Karjalaisen JOPO-luokan kokemuksia etäopiskelusta koronapandemian aikana keväältä 2020 (355.0Kt)
Lataukset: 


Laakso, Laura
Tynkkynen, Milla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255712
Tiivistelmä
Maaliskuun 16.päivänä vuonna 2020, Suomen hallitus teki päätöksen koulujen siirtymisestä etäopetukseen. Koronavirusepidemia oli siinä vaiheessa, että poikkeusoloihin siirryttiin valmiuslain nojalla ja etäopetusjakso alkoi 18.maaliskuuta 2020 alkaen. Koulujen sulkemisella pyrittiin rajoittamaan Covid-19 viruksen leviämistä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvailla, millaisia kokemuksia Etelä- Karjalaisen JOPO-luokan oppilailla, opettajalla ja koulunkäynninohjaajalla on etäopetusjaksosta koronakevään 2020 ajalta. Tarkoituksena on saada näkyväksi onnistumisia, epäkohtia ja mahdollisia kehityskohteita etäopetukseen liittyen.

Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla ryhmäteemahaastattelulla. Haastattelussa oli paikalla yhden joustavan perusopetuksen, eli JOPO- luokan 11 oppilasta, opettaja ja koulunkäynninohjaaja. Haastattelun tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Teoriaosuus koostuu JOPO-toiminnan ja etäopetuksen kuvaamisesta eri näkökulmista.

Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että toisille etäopetusjakso oli onnistunut kokemus, kun samaan aikaan osalle etänä opiskelu aiheutti paljon harmia. Yleisesti voi kuitenkin todeta, että parissa päivässä siirtyminen kokonaan etäopetukseen, aiheutti suuren muutoksen sekä opettajien, että oppilaiden arkeen peruskoulussa. Opettajilta odotettiin opetussuunnitelman mukaista opetusta lähiopetuksen sijaan täysin etänä. Oppilaiden täytyi yhtäkkiä osata monia uusia tietojärjestelmiä. Itseohjautuvuuden taitoja olisi myös ollut hyvä olla enemmän. Etäopetusjakso koetteli opettajien tarjoaman tuen riittävyyttä. Samaan aikaan, kuin oppilaat kokivat saavansa tukea tarpeeksi, oli opettajilla taistelua etäisyyden tunteen kanssa. JOPO- luokan opettajan kokemuksen mukaan kevään aikana myös koulun arvo nousi oppilaiden silmissä, koska vaikka kotona oli kiva olla, uutuudenviehätys katosi nopeasti ja halu palata tuttuun opiskeluympäristöön kasvoi.

Tulevaisuuteen etäopetusjaksosta vietäisiin mahdollisuus järjestää esimerkiksi vanhempainillat ja opettajien täydennyskoulutukset etänä. Molemmista oli etäopetusjakson aikana hyviä kokemuksia ja varsinkin vanhempainillat koettiin erittäin onnistuneiksi etäyhteyksin pidettyinä. Jatkoa varten olisi varmaan oleellista tutkia, miten oppilaat saadaan osallistumaan vuorovaikutteiseen oppimiseen myös etäopetuksessa. Opettajien kannalta tulisi muokata opetussuunnitelmaa toimimaan mahdollisimman hyvin myös tulevien etäopetusjaksojen aikana.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste