Esihenkilön toimintakortit vastuuttomaan työkäyttäytymiseen puuttumiseen
Keihäs, Sari (2021)
Keihäs, Sari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104275964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104275964
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toimeksiantajan, Tuusulan kunnan Ruokapalveluiden, työyhteisön työhyvinvoinnin parantaminen henkilöstöjohtamisen keinoin. Työn tavoitteena oli kehittää esimiestyön tukemiseen toimintakortit, joita organisaation esihenkilöt voisivat käyttää ohjeistuksena puuttuessaan tai ennaltaehkäistessään vastuutonta työkäyttäytymistä työyhteisössään.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu työhyvinvoinnista ja sen merkityksestä, henkilöstöjohtamisesta ja esihenkilön roolista työhyvinvoinnin edistäjänä, työyhteisötaidoista sekä vastuuttomasta työkäyttäytymisestä. Vastuuttomalla työkäyttäytymisellä tarkoitetaan tässä kehittämistyössä sellaista käytöstä, joka häiritsee ja vaikeuttaa työyhteisön toimintaa sekä aiheuttaa työmotivaation laskua ja pahaa mieltä muissa työntekijöissä. Koska epäasiallinen käyttäytyminen heikentää työpaikan ilmapiiriä, sen ennaltaehkäisy ja siihen puuttuminen on tärkeää työyhteisön työhyvinvoinnin kannalta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselytutkimuksella, jolla selvitettiin vastuuttoman työkäyttäytymisen esiintymistä toimeksiantajan työyhteisössä sekä siitä ilmoittamista esihenkilöille. Kyselyyn vastasi 48 toimeksiantajan työntekijää sekä esihenkilöä vastausprosentin ollessa 81 %. Tutkimusaineistosta saatujen tulosten pohjalta määriteltiin ne aihealueet, joista toimintakortit tehtiin.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin seitsemän esihenkilölle suunnattua toimintakorttia, jotka käsittelevät vastuuttoman työkäyttäytymisen ennaltaehkäisemistä, sen puheeksi ottamista työyhteisössä ja johdettavan kanssa sekä vastuullisen työkäyttäytymisen ylläpitämistä. Kortit laadittiin myös dramaattisen tunteenpurkauksen sekä ristiriitatilanteen ratkaisukeskeiseen käsittelyyn. Lisäksi tehtiin raportointikortti epäasiallisen työkäyttäytymisen seurantaan ja tilastointiin.
Toimeksiantajan mielestä työn tuotoksena tehtyjä toimintakortteja voidaan hyödyntää organisaation nykyisten ja tulevien esihenkilöiden perehdyttämisessä, koulutuksessa sekä ohjauksessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu työhyvinvoinnista ja sen merkityksestä, henkilöstöjohtamisesta ja esihenkilön roolista työhyvinvoinnin edistäjänä, työyhteisötaidoista sekä vastuuttomasta työkäyttäytymisestä. Vastuuttomalla työkäyttäytymisellä tarkoitetaan tässä kehittämistyössä sellaista käytöstä, joka häiritsee ja vaikeuttaa työyhteisön toimintaa sekä aiheuttaa työmotivaation laskua ja pahaa mieltä muissa työntekijöissä. Koska epäasiallinen käyttäytyminen heikentää työpaikan ilmapiiriä, sen ennaltaehkäisy ja siihen puuttuminen on tärkeää työyhteisön työhyvinvoinnin kannalta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselytutkimuksella, jolla selvitettiin vastuuttoman työkäyttäytymisen esiintymistä toimeksiantajan työyhteisössä sekä siitä ilmoittamista esihenkilöille. Kyselyyn vastasi 48 toimeksiantajan työntekijää sekä esihenkilöä vastausprosentin ollessa 81 %. Tutkimusaineistosta saatujen tulosten pohjalta määriteltiin ne aihealueet, joista toimintakortit tehtiin.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin seitsemän esihenkilölle suunnattua toimintakorttia, jotka käsittelevät vastuuttoman työkäyttäytymisen ennaltaehkäisemistä, sen puheeksi ottamista työyhteisössä ja johdettavan kanssa sekä vastuullisen työkäyttäytymisen ylläpitämistä. Kortit laadittiin myös dramaattisen tunteenpurkauksen sekä ristiriitatilanteen ratkaisukeskeiseen käsittelyyn. Lisäksi tehtiin raportointikortti epäasiallisen työkäyttäytymisen seurantaan ja tilastointiin.
Toimeksiantajan mielestä työn tuotoksena tehtyjä toimintakortteja voidaan hyödyntää organisaation nykyisten ja tulevien esihenkilöiden perehdyttämisessä, koulutuksessa sekä ohjauksessa.