Railo
Rajala, Charlotta (2021)
Rajala, Charlotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265953
Tiivistelmä
Railo on valokuvateos, joka käsittelee irrallisuuden ja ulkopuolisuuden tunnetta. Teoksessa käsitelty tunnekokemus voi olla hetkittäinen tuntemus itsensä ja ympäristönsä selittämättömästä epätodellisuudesta. Toisaalta kokemus saattaa heijastella jo lapsuudesta asti mukana kannettua kuulumattomuuden ja juurettomuuden tunnetta.
Työn kuvallinen osuus koostuu havainnoinnin, sattuman ja intuition pohjalta tuotetuista dokumentaarisista valokuvista. Teokseen on kuvattu pääasiassa erilaisia tiloja, maisemia ja ihmisiä. Valokuvien kautta pohdittiin normatiiviseen todellisuuden kokemukseen sekoittuvaa tuntematonta, sekä läsnä- ja poissaolon välistä ristiriitaa.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa taustoitettiin mahdollisia syitä tunnekokemuksen syntymisen taustalla ja tarkasteltiin, miten irrallisuuden ja ulkopuolisuuden teemat esiintyvät taiteessa. Tavoitteena oli tutkia teoksen visuaalisten ratkaisujen, prosessin analysoinnin ja pienen vastaanottokyselyn pohjalta sitä, miten valokuvan keinoin voidaan välittää kokemus irrallisuuden ja ulkopuolisuuden tunteesta teoksen katsojalle.
Työn kuvallinen osuus koostuu havainnoinnin, sattuman ja intuition pohjalta tuotetuista dokumentaarisista valokuvista. Teokseen on kuvattu pääasiassa erilaisia tiloja, maisemia ja ihmisiä. Valokuvien kautta pohdittiin normatiiviseen todellisuuden kokemukseen sekoittuvaa tuntematonta, sekä läsnä- ja poissaolon välistä ristiriitaa.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa taustoitettiin mahdollisia syitä tunnekokemuksen syntymisen taustalla ja tarkasteltiin, miten irrallisuuden ja ulkopuolisuuden teemat esiintyvät taiteessa. Tavoitteena oli tutkia teoksen visuaalisten ratkaisujen, prosessin analysoinnin ja pienen vastaanottokyselyn pohjalta sitä, miten valokuvan keinoin voidaan välittää kokemus irrallisuuden ja ulkopuolisuuden tunteesta teoksen katsojalle.