Suunnitelman laatiminen sisäiseen markkinointiin Capital Catering yrityksen käyttöön
Kippo, Maija (2012)
Kippo, Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015726
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Leppävaara
Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma
Kippo, Maija
Suunnitelman laatiminen sisäiseen markkinointiin Capital Cateringin käyttöön
Vuosi 2012 Sivumäärä 36
Opinnäytetyön tarkoituksena oli panostaa yrityksen työntekijöiden osaamisen kehittämiseen suunnitelman laatimisen avulla sisäiseen markkinointiin liittyen Capital Catering yrityksen käyttöön. Suunnitelma toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työstä tehtiin mahdollisimman käytännönläheinen. Samalla työn ulkoasu ja rakenne voivat poiketa teoreettisen kir-joittamisen vaatimuksista.
Työn tavoitteena on parantaa yrityksen sisäistä markkinointia. Työn laatijan oman oppimisen tavoitteena oli oppia kehittämään käytännönläheisiä työkaluja suunnitelman laatimiseen sisäiseen markkinointiin. Samalla sen laatija oppii sisäistämään sisäisen markkinoinnin eri osa-alueet.
Opinnäytetyön teoriaosuuden keskeisinä käsitteinä toimivat sisäinen markkinointi sekä sisäi-sen markkinoinnin suunnittelu. Liite sisältää suunnitelman laatimisen sisäiseen markkinointiin, jossa on erilliset osat esimiehelle sekä muille työntekijöille sekä niiden käyttöohjeet.
Menetelminä työssä käytettiin avointa haastattelua esimiehelle sekä kyselylomaketta henkilöstölle. Ratkaisuihin päädyttiin, koska avoimesta haastattelusta saatiin kvalitatiiviset eli laa-dulliset vastaukset siihen kuinka sisäinen markkinointi yrityksessä toimii. Kvalitatiivisen tutkimustuloksen rinnalle otettiin myös kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jotta tutkimus-tuloksista saataisiin mahdollisimman uskottava. kyselylomake toteutettiin yrityksen salihenki-löstön jäsenille.
Menetelmien oleellisimmat tulokset suunnitelman laatimiseen sisäiseen markkinointiin kannalta olivat, että yrityksen esimiehen toiveena oli että sisäiseen markkinointiin panostetaan myös tulevaisuudessa. Myös henkilöstön kyselylomakkeen vastauksissa yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että yrityksen tulisi panostaa sisäiseen markkinointiin ja työntekijöiden jatku-vaan osaamisen kehittämiseen. Johtopäätöksenä edellä mainituista tuloksista syntyi tarve luoda yrityksen käyttöön kehityskeskustelulomake sekä uuden työntekijän kartoituslista.
Asiasanat Sisäinen markkinointi, sisäisen markkinoinnin suunnittelu
Laurea Leppävaara
Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma
Kippo, Maija
Suunnitelman laatiminen sisäiseen markkinointiin Capital Cateringin käyttöön
Vuosi 2012 Sivumäärä 36
Opinnäytetyön tarkoituksena oli panostaa yrityksen työntekijöiden osaamisen kehittämiseen suunnitelman laatimisen avulla sisäiseen markkinointiin liittyen Capital Catering yrityksen käyttöön. Suunnitelma toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työstä tehtiin mahdollisimman käytännönläheinen. Samalla työn ulkoasu ja rakenne voivat poiketa teoreettisen kir-joittamisen vaatimuksista.
Työn tavoitteena on parantaa yrityksen sisäistä markkinointia. Työn laatijan oman oppimisen tavoitteena oli oppia kehittämään käytännönläheisiä työkaluja suunnitelman laatimiseen sisäiseen markkinointiin. Samalla sen laatija oppii sisäistämään sisäisen markkinoinnin eri osa-alueet.
Opinnäytetyön teoriaosuuden keskeisinä käsitteinä toimivat sisäinen markkinointi sekä sisäi-sen markkinoinnin suunnittelu. Liite sisältää suunnitelman laatimisen sisäiseen markkinointiin, jossa on erilliset osat esimiehelle sekä muille työntekijöille sekä niiden käyttöohjeet.
Menetelminä työssä käytettiin avointa haastattelua esimiehelle sekä kyselylomaketta henkilöstölle. Ratkaisuihin päädyttiin, koska avoimesta haastattelusta saatiin kvalitatiiviset eli laa-dulliset vastaukset siihen kuinka sisäinen markkinointi yrityksessä toimii. Kvalitatiivisen tutkimustuloksen rinnalle otettiin myös kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jotta tutkimus-tuloksista saataisiin mahdollisimman uskottava. kyselylomake toteutettiin yrityksen salihenki-löstön jäsenille.
Menetelmien oleellisimmat tulokset suunnitelman laatimiseen sisäiseen markkinointiin kannalta olivat, että yrityksen esimiehen toiveena oli että sisäiseen markkinointiin panostetaan myös tulevaisuudessa. Myös henkilöstön kyselylomakkeen vastauksissa yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että yrityksen tulisi panostaa sisäiseen markkinointiin ja työntekijöiden jatku-vaan osaamisen kehittämiseen. Johtopäätöksenä edellä mainituista tuloksista syntyi tarve luoda yrityksen käyttöön kehityskeskustelulomake sekä uuden työntekijän kartoituslista.
Asiasanat Sisäinen markkinointi, sisäisen markkinoinnin suunnittelu