Toimistokiinteistön mallintaminen markkinointikäyttöön VR-ympäristössä
Jokela, Riku (2021)
Jokela, Riku
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286204
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin 3D- ja tietomallinnusta sekä virtuaaliympäristön luo-mista pelimoottorilla. Työn tavoitteena oli hankesuunnitteluvaiheessa olevan yrityskiin-teistön mallintaminen, mallin vieminen virtuaaliympäristöön ja sen jalostaminen markki-nointikäyttöön. Raportissa esiteltiin myös läpileikkaus mallinnuksen ja virtuaalitodellisuu-den historiasta ja nykytilasta.
Mallinnusvaihe toteutettiin Autodeskin Revit- ja 3dsMax-ohjelmistoilla, ja virtuaaliympä-ristön luominen ja jatkojalostus Unity-pelimoottorilla. Tässä opinnäytetyössä luotua virtu-aaliympäristöä tarkastellaan VR-laseilla ja siinä liikutaan ohjaimilla.
Toimintoja ja mahdollisuuksia vaikuttavan virtuaalikokemuksen luomiseksi käsiteltiin useita, vaikka aivan kaikkia mahdollisuuksia ei tähän työhön saatu sisällytettyä. Loppu-tuloksena saatiin suunniteltua mallinnuksen avulla rakennusten sijoittuminen tontilla, sekä tilat ja alueet hyvin havainnollistava virtuaaliympäristö.
Mallinnusvaihe toteutettiin Autodeskin Revit- ja 3dsMax-ohjelmistoilla, ja virtuaaliympä-ristön luominen ja jatkojalostus Unity-pelimoottorilla. Tässä opinnäytetyössä luotua virtu-aaliympäristöä tarkastellaan VR-laseilla ja siinä liikutaan ohjaimilla.
Toimintoja ja mahdollisuuksia vaikuttavan virtuaalikokemuksen luomiseksi käsiteltiin useita, vaikka aivan kaikkia mahdollisuuksia ei tähän työhön saatu sisällytettyä. Loppu-tuloksena saatiin suunniteltua mallinnuksen avulla rakennusten sijoittuminen tontilla, sekä tilat ja alueet hyvin havainnollistava virtuaaliympäristö.