Kehotunnekasvatus varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvattajien näkemyksiä
Räty, Riia; Kunnari, Sirja (2021)
Räty, Riia
Kunnari, Sirja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286119
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta kehotunnekasvatuksesta. Tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä päiväkodissa toteutuvasta kehotunnekasvatuksesta.
Tutkimuksen aihe valikoitui molempien kiinnostuksesta varhaiskasvatusta sekä lasten kehotunnekasvatusta kohtaan. Panimme työelämässä merkille aiheen vähäisen käsittelyn ja näkyvyyden, minkä myötä koimme tutkimuksen tekemisen hyödylliseksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lapsen seksuaalista kehitystä, kehotunnekasvatusta, tunne- ja turvataitoja sekä kulttuurisesti moninaista varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla Riihimäen kaupungin varhaiskasvatusyksikön varhaiskasvatuksen opettajia maaliskuussa 2021. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jotta haastateltavien omat näkemykset ja kokemusmaailma saataisiin kuuluviin.
Tutkimuksen tulosten mukaan kehotunnekasvatus on keskeinen osa päiväkodin arkea. Se on sulautettu osaksi arkea ja siihen liittyviä asioita käsitellään lasten kanssa päivittäin laulujen, leikkien ja arkisten keskusteluiden kautta. Varhaiskasvattajat kokevat oman suhtautumisensa kehotunnekasvatusta kohtaan muuttuneet samalla, kun tietotaito aiheesta on lisääntynyt. Varhaiskasvattajat pitävät myös rooliaan kehotunnekasvattajina tärkeänä ja vastuullisena. Monikulttuurisuus vaikuttaa osaltaan kehotunnekasvatuksen antamiseen. Yhteisen kielen puute pakottaa varhaiskasvattajat turvautumaan enemmän kuvakorttien antamaan tukeen opettaessaan eri kulttuurisille lapsille kehotunnekasvatukseen liittyviä asioita. The purpose of the thesis was to increase awareness of body emotion education. The aim was to find out the views of early childhood educators on body emotion education in kindergarten.
The topic of the study was selected from the interest of both authors in early childhood education and children's body emotion education. We had noticed the low level of visibility about the topic, which made the research usefull.
The thesis was carried out as a qualitative research. The research material was collected by four interviews from the early childhood education teachers of the City of Riihimäki's early childhood education unit in March 2021.
Interviews were executed as thematic interviews in order to make the interviewees' own views and experiences heard. In the theoretical part of the study, we focused on topics such as the child's sexual development, body emotion education, emotional and safety skills, and cultural diverse early childhood education.
According to the results of study, body emotion education is a key part of everyday life in kindergarten. It is adapted into everyday life and issues related to body emotion education are addressed with children through songs, playing and conversations. Early childhood educators feel that their own attitudes towards body emotion education have changed as knowledge about the subject has increased. They also consider theil role as body emotion educators important and responsible. Multiculturalism affects to the delivery of body emotion education. The lack of a common language forces early childhood educators take more advantage of the support provided by image cards when teaching children of different cultures issues related to body emotion education.
Tutkimuksen aihe valikoitui molempien kiinnostuksesta varhaiskasvatusta sekä lasten kehotunnekasvatusta kohtaan. Panimme työelämässä merkille aiheen vähäisen käsittelyn ja näkyvyyden, minkä myötä koimme tutkimuksen tekemisen hyödylliseksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lapsen seksuaalista kehitystä, kehotunnekasvatusta, tunne- ja turvataitoja sekä kulttuurisesti moninaista varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla Riihimäen kaupungin varhaiskasvatusyksikön varhaiskasvatuksen opettajia maaliskuussa 2021. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jotta haastateltavien omat näkemykset ja kokemusmaailma saataisiin kuuluviin.
Tutkimuksen tulosten mukaan kehotunnekasvatus on keskeinen osa päiväkodin arkea. Se on sulautettu osaksi arkea ja siihen liittyviä asioita käsitellään lasten kanssa päivittäin laulujen, leikkien ja arkisten keskusteluiden kautta. Varhaiskasvattajat kokevat oman suhtautumisensa kehotunnekasvatusta kohtaan muuttuneet samalla, kun tietotaito aiheesta on lisääntynyt. Varhaiskasvattajat pitävät myös rooliaan kehotunnekasvattajina tärkeänä ja vastuullisena. Monikulttuurisuus vaikuttaa osaltaan kehotunnekasvatuksen antamiseen. Yhteisen kielen puute pakottaa varhaiskasvattajat turvautumaan enemmän kuvakorttien antamaan tukeen opettaessaan eri kulttuurisille lapsille kehotunnekasvatukseen liittyviä asioita.
The topic of the study was selected from the interest of both authors in early childhood education and children's body emotion education. We had noticed the low level of visibility about the topic, which made the research usefull.
The thesis was carried out as a qualitative research. The research material was collected by four interviews from the early childhood education teachers of the City of Riihimäki's early childhood education unit in March 2021.
Interviews were executed as thematic interviews in order to make the interviewees' own views and experiences heard. In the theoretical part of the study, we focused on topics such as the child's sexual development, body emotion education, emotional and safety skills, and cultural diverse early childhood education.
According to the results of study, body emotion education is a key part of everyday life in kindergarten. It is adapted into everyday life and issues related to body emotion education are addressed with children through songs, playing and conversations. Early childhood educators feel that their own attitudes towards body emotion education have changed as knowledge about the subject has increased. They also consider theil role as body emotion educators important and responsible. Multiculturalism affects to the delivery of body emotion education. The lack of a common language forces early childhood educators take more advantage of the support provided by image cards when teaching children of different cultures issues related to body emotion education.