Etelä-Karjalan keskussairaalan synnytysosaston asiakkaiden tyytyväisyys : Vanhemmat Vahvasti Mukaan –malliin
Hämäläinen, Petra; Kaskinen, Elina (2021)
Hämäläinen, Petra
Kaskinen, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286149
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata EKKS:n synnytysosaston asiakkaiden eli äitien, isien ja tukihenkilöiden tyytyväisyyttä saamaansa hoitoon ja ohjaukseen synnytyksen jälkeen, kun osastolla on ollut käytössä VVM-malli. Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa EKKS:n synnytysosastolle tietoa siitä, onko VVM-malli tuonut asiakkaille tyytyväisyyttä. Opinnäytetyö tehtiin tilaustyönä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirille yhteistyössä EKKS:n synnytysosaston (C1) kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistona toimi synnytysosaston tekemät palautekyselyt. Synnytysosasto keräsi aineistot vuoden 2019 aikana EKKS:ssa synnyttäneiltä äideiltä sekä heidän puolisoiltaan tai tukihenkilöiltään ennen sairaalasta kotiutumista. Palautekysely koostui neljästä avoimesta kysymyksestä, jotka olivat samat sekä synnyttäneille äideille että isille ja tukihenkilöille. Näillä palautekyselyn kysymyksillä selvitettiin, millaista tukea ja ohjausta asiakkaat ovat saaneet osastolla ja miten ne ovat vastanneet heidän omia odotuksiaan. Vuoden 2019 aikana synnytysosastolla kerättiin yhteensä 488 palautekyselyä. Aineiston analysointiin käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Palautekyselyiden mukaan yli puolet asiakkaista kokivat synnytysosastolla saamansa tuen ja ohjauksen vastanneen heidän odotuksiaan hyvin. Asiakkaat kertoivat saaneensa tukea ja ohjausta vauvan tarpeisiin vastaamisessa sekä monipuoliseen vuorovaikutukseen vauvan kanssa. Tuki ja ohjaus oli asiakkaiden mukaan moniulotteista sekä laadukasta. Asiakkaat kokivat ohjausta olleen myös riittävästi. Osa asiakkaista koki hoidon olleen puutteellista sekä tuen ja ohjauksen vähäistä. Synnytysosaston toimivuus ja asiakaslähtöisyys vaikuttivat asiakkaiden kokemukseen osastolla saamastaan hoidosta ja ohjauksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistona toimi synnytysosaston tekemät palautekyselyt. Synnytysosasto keräsi aineistot vuoden 2019 aikana EKKS:ssa synnyttäneiltä äideiltä sekä heidän puolisoiltaan tai tukihenkilöiltään ennen sairaalasta kotiutumista. Palautekysely koostui neljästä avoimesta kysymyksestä, jotka olivat samat sekä synnyttäneille äideille että isille ja tukihenkilöille. Näillä palautekyselyn kysymyksillä selvitettiin, millaista tukea ja ohjausta asiakkaat ovat saaneet osastolla ja miten ne ovat vastanneet heidän omia odotuksiaan. Vuoden 2019 aikana synnytysosastolla kerättiin yhteensä 488 palautekyselyä. Aineiston analysointiin käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Palautekyselyiden mukaan yli puolet asiakkaista kokivat synnytysosastolla saamansa tuen ja ohjauksen vastanneen heidän odotuksiaan hyvin. Asiakkaat kertoivat saaneensa tukea ja ohjausta vauvan tarpeisiin vastaamisessa sekä monipuoliseen vuorovaikutukseen vauvan kanssa. Tuki ja ohjaus oli asiakkaiden mukaan moniulotteista sekä laadukasta. Asiakkaat kokivat ohjausta olleen myös riittävästi. Osa asiakkaista koki hoidon olleen puutteellista sekä tuen ja ohjauksen vähäistä. Synnytysosaston toimivuus ja asiakaslähtöisyys vaikuttivat asiakkaiden kokemukseen osastolla saamastaan hoidosta ja ohjauksesta.