Minkä pienenä oppii, sen vanhana taitaa : varhaiskasvattajien näkemyksiä ympäristökasvatuksesta
Toronen, Kaisa; Salakka, Pinja (2021)
Toronen, Kaisa
Salakka, Pinja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296399
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä ympäristökasvatuksesta Lappeenrannan kaupungin varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä kartoitettiin kyselyn avulla kasvattajien tapoja toteuttaa ympäristökasvatusta varhaiskasvatuksen arjessa, asenteita ja arvoja ympäristökasvatukseen liittyen sekä ajatuksia varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksen kehittämisestä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ympäristökasvatusta yleisesti sekä perehdyttiin varhaiskasvatuksessa toteutettavaan ympäristökasvatukseen. Opinnäytetyössä toteutettiin Webropol-kysely, joka lähetettiin Lappeenrannan kaupungin varhaiskasvattajille. Kyselyyn vastasi 34 varhaiskasvatuksen työntekijää. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin pääosin kvalitatiivisesti sisällönanalyysiä ja teemoittelua käyttäen.
Vastausten mukaan ympäristökasvatus koettiin tärkeäksi osaksi varhaiskasvatuksessa toteutettavaa toimintaa. Vastaajat kuvasivat toteuttavansa ympäristökasvatusta monin eri tavoin osana varhaiskasvatuksen arkea. Yleisimmiksi ympäristökasvatuksen toteuttamisen tavoiksi vastauksissa nousivat muun muassa retket sekä vuodenaikojen, sääilmiöiden ja ympäristön havainnointi lasten kanssa. Moni vastaaja toi esiin ympäristökasvatuksen ajankohtaisuuden ja sen merkityksen tulevaisuuden kannalta. Lisäksi moni vastaajista nosti esiin oman kiinnostuksen ja motivaation merkityksen ympäristökasvatuksen toteuttamiselle.
Opinnäytetyössä havaittiin, että erityisesti ympäristökasvatukseen liittyvän koulutuksen merkitys korostui. Vastauksissa koulutus mainittiin tärkeänä tiedon ja tuen lähteenä ympäristökasvatuksen toteuttamisessa, mutta koulutuksia järjestettiin tulosten perusteella harvoin. Ympäristökasvatukseen liittyvien koulutusten lisääminen näkyi yhtenä kehittämisehdotuksena kasvattajien vastauksissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ympäristökasvatusta yleisesti sekä perehdyttiin varhaiskasvatuksessa toteutettavaan ympäristökasvatukseen. Opinnäytetyössä toteutettiin Webropol-kysely, joka lähetettiin Lappeenrannan kaupungin varhaiskasvattajille. Kyselyyn vastasi 34 varhaiskasvatuksen työntekijää. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin pääosin kvalitatiivisesti sisällönanalyysiä ja teemoittelua käyttäen.
Vastausten mukaan ympäristökasvatus koettiin tärkeäksi osaksi varhaiskasvatuksessa toteutettavaa toimintaa. Vastaajat kuvasivat toteuttavansa ympäristökasvatusta monin eri tavoin osana varhaiskasvatuksen arkea. Yleisimmiksi ympäristökasvatuksen toteuttamisen tavoiksi vastauksissa nousivat muun muassa retket sekä vuodenaikojen, sääilmiöiden ja ympäristön havainnointi lasten kanssa. Moni vastaaja toi esiin ympäristökasvatuksen ajankohtaisuuden ja sen merkityksen tulevaisuuden kannalta. Lisäksi moni vastaajista nosti esiin oman kiinnostuksen ja motivaation merkityksen ympäristökasvatuksen toteuttamiselle.
Opinnäytetyössä havaittiin, että erityisesti ympäristökasvatukseen liittyvän koulutuksen merkitys korostui. Vastauksissa koulutus mainittiin tärkeänä tiedon ja tuen lähteenä ympäristökasvatuksen toteuttamisessa, mutta koulutuksia järjestettiin tulosten perusteella harvoin. Ympäristökasvatukseen liittyvien koulutusten lisääminen näkyi yhtenä kehittämisehdotuksena kasvattajien vastauksissa.