Projektin läpimenoajan lyhentäminen : valmistus, lähetys ja asennus asiakkaalla
Kilponen, Mika (2021)
Kilponen, Mika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296409
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Case-yrityksen projektien toteutuksien toimivia toimintamalleja ja niissä esiintyviä haasteita. Tavoitteena oli tuottaa yritykselle tietoa projektien läpimenoajan lyhentämiseksi ja toiminnan kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelut toteutettiin osittain yksilöhaastatteluina ja osin ryhmämuotoisena. Haastatteluja tehtiin yhteensä kuusi (6) kappaletta. Ryhmät muodostettiin asiantuntijuuden perusteella. Teemahaastattelun lisäksi aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia.
Tutkimuksen yhteenvedossa nostetaan esille kehittämisehdotuksia opinnäytetyön haastattelujen ja tutkijan omien havaintojen perusteella. Kehittämiskohteena nousivat esille säännöllisten projektipalaverien järjestäminen sekä vuorovaikutuksen, kommunikoinnin ja dokumentoinnin kehittäminen toimivammaksi. Tärkeää on myös alihankinnan laadun varmistaminen ja sitouttaminen projektien aikatauluihin. Suunnittelun laadun jatkuvalla kehittämisellä, yhtenäisillä käytännöillä ja standardoinnilla pystytään poistamaan turhaa työtä. The purpose of this thesis was to study the used project operating models and occurring challenges in the case company. The objective was to provide the company with information to shorten the project lead time and develop its operations.
The research was conducted as a qualitative study. The method for data collection was semi-structured interviewing. The semi-structured interviews were carried out partly as individual interviews and partly as group interviews. The total number of interviews was six. The groups were formed based on expertise. In addition to semi-structured interviews, another method used for data collection was participant observation.
The conclusion of the research highlights development suggestions based on the thesis interviews and the researcher’s observations. The development areas that came up were the organization of regular project meetings and the improvement of interaction, communication and documentation. It is also important to ensure the quality of subcontracting and its commitment to project schedules. Unnecessary work activities can be eliminated with continuous efforts on developing the quality of planning, uniform procedures and standardization.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelut toteutettiin osittain yksilöhaastatteluina ja osin ryhmämuotoisena. Haastatteluja tehtiin yhteensä kuusi (6) kappaletta. Ryhmät muodostettiin asiantuntijuuden perusteella. Teemahaastattelun lisäksi aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia.
Tutkimuksen yhteenvedossa nostetaan esille kehittämisehdotuksia opinnäytetyön haastattelujen ja tutkijan omien havaintojen perusteella. Kehittämiskohteena nousivat esille säännöllisten projektipalaverien järjestäminen sekä vuorovaikutuksen, kommunikoinnin ja dokumentoinnin kehittäminen toimivammaksi. Tärkeää on myös alihankinnan laadun varmistaminen ja sitouttaminen projektien aikatauluihin. Suunnittelun laadun jatkuvalla kehittämisellä, yhtenäisillä käytännöillä ja standardoinnilla pystytään poistamaan turhaa työtä.
The research was conducted as a qualitative study. The method for data collection was semi-structured interviewing. The semi-structured interviews were carried out partly as individual interviews and partly as group interviews. The total number of interviews was six. The groups were formed based on expertise. In addition to semi-structured interviews, another method used for data collection was participant observation.
The conclusion of the research highlights development suggestions based on the thesis interviews and the researcher’s observations. The development areas that came up were the organization of regular project meetings and the improvement of interaction, communication and documentation. It is also important to ensure the quality of subcontracting and its commitment to project schedules. Unnecessary work activities can be eliminated with continuous efforts on developing the quality of planning, uniform procedures and standardization.