Vihan ja aggressiivisuuden hoito kouluympäristössä : Aggression Replacement Training (ART)
Kuivalainen, Kristian (2021)
Kuivalainen, Kristian
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296416
Tiivistelmä
Kouluympäristöissä on häiriökäyttäytymistä, koulukiusaamista ja väkivaltaisuutta eri muodoissa. Tämä vaikuttaa useiden henkilöiden oppimiseen, viihtymiseen ja mielenterveyteen monilla eri kauaskantoisilla tavoilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla ART-menetelmää ja sen hyödyntämistä lasten ja nuorten kanssa työskennellessä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa ART-menetelmän tekniikasta, sen vaikuttavuudesta ja käyttöönoton edistämiseksi psykiatrian sairaanhoitajan tehtävissä työskenteleville työympäristöstä riippumatta.
Opinnäytetyön menetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Kirjallisuuskatsauksen aineistoa haettiin Cinahl, PubMed, Medic – tietokannoista sekä Google scholarin Teoreettista viitekehystä ja kirjallisuuskatsauksen tiedonhaun tuloksia täydennettiin manuaalisella haulla sekä kirjallisuudella.
Tulosten mukaan ART-menetelmällä on positiivisia vaikutuksia aggressiivisiin ja antisosiaalisiin nuoriin. ART-menetelmällä kehitetään puutteellisia sosiaalisia taitoja, opitaan tunnesäätelyä ja vihanhallintaa sekä korjataan ajatusvirheitä.
Kirjallisuuskatsauksen avulla pyritään tuomaan ART-menetelmää esille ja laajenevasti käyttöön erityisesti kouluympäristöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla ART-menetelmää ja sen hyödyntämistä lasten ja nuorten kanssa työskennellessä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa ART-menetelmän tekniikasta, sen vaikuttavuudesta ja käyttöönoton edistämiseksi psykiatrian sairaanhoitajan tehtävissä työskenteleville työympäristöstä riippumatta.
Opinnäytetyön menetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Kirjallisuuskatsauksen aineistoa haettiin Cinahl, PubMed, Medic – tietokannoista sekä Google scholarin Teoreettista viitekehystä ja kirjallisuuskatsauksen tiedonhaun tuloksia täydennettiin manuaalisella haulla sekä kirjallisuudella.
Tulosten mukaan ART-menetelmällä on positiivisia vaikutuksia aggressiivisiin ja antisosiaalisiin nuoriin. ART-menetelmällä kehitetään puutteellisia sosiaalisia taitoja, opitaan tunnesäätelyä ja vihanhallintaa sekä korjataan ajatusvirheitä.
Kirjallisuuskatsauksen avulla pyritään tuomaan ART-menetelmää esille ja laajenevasti käyttöön erityisesti kouluympäristöön.