Markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönoton vaikutukset kuluttajamarkkinointiin media-alalla
Uusivirta, Sanna (2021)
Uusivirta, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306430
Tiivistelmä
Media-alan yritykset ovat ottaneet muutaman viime vuoden aikana käyttöön markkinoinnin automaatiojärjestelmiä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli havainnoida kokemuksia, joita yritykset ovat saaneet järjestelmän käyttämisestä. Tavoitteena oli selvittää, mitä vaikutuksia media-alan yrityksille on ollut markkinoinnin automaationjärjestelmän käyttöönottamisesta ja miten ne voisivat hyötyä siitä nykyistä enemmän.
Teoriaosassa käsitellään markkinointia yleisesti, digitaalisen markkinoinnin erityispiirteitä sekä tarkemmin vielä markkinoinnin automaatiota ja sen käyttämiä markkinointikanavia. Lisäksi käsitellään asiakaskokemusta, tiedolla johtamista sekä digitalisaation tuomaa työn murrosta. Nämä kaikki linkittyvät niihin kokemuksiin, joita markkinoinnin automaation käyttöönotosta oli yrityksillä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Markkinoinnin automaation kokemuksia selvitettiin teemahaastattelemalla media-alan kuluttajamarkkinoinnista vastaavia. Haastatteluiden perusteella etsittiin yhteisiä kokemuksia ja erottavia tekijöitä.
Lopputuloksena on selvitys media-alan yritysten kokemuksista markkinoinnin automaatiojärjestelmistä ja miten yritys voisi monipuolisemmin käyttää markkinoinnin automaatiojärjestelmää, sekä millaisia hyötynäkökulmia tai kipupisteitä siitä on tunnistettu. Markkinoinnin automaatiojärjestelmillä voidaan poistaa rutiininomaisia tehtäviä, ja sen myötä työn tekemisen painopiste muuttuu. Järjestelmien avulla saadaan tilauksia ja sitoutettua asiakkaita. Isoimmat haasteet ovat erilaisissa järjestelmien välisissä rajapinnoissa sekä osaamisessa.
Teoriaosassa käsitellään markkinointia yleisesti, digitaalisen markkinoinnin erityispiirteitä sekä tarkemmin vielä markkinoinnin automaatiota ja sen käyttämiä markkinointikanavia. Lisäksi käsitellään asiakaskokemusta, tiedolla johtamista sekä digitalisaation tuomaa työn murrosta. Nämä kaikki linkittyvät niihin kokemuksiin, joita markkinoinnin automaation käyttöönotosta oli yrityksillä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Markkinoinnin automaation kokemuksia selvitettiin teemahaastattelemalla media-alan kuluttajamarkkinoinnista vastaavia. Haastatteluiden perusteella etsittiin yhteisiä kokemuksia ja erottavia tekijöitä.
Lopputuloksena on selvitys media-alan yritysten kokemuksista markkinoinnin automaatiojärjestelmistä ja miten yritys voisi monipuolisemmin käyttää markkinoinnin automaatiojärjestelmää, sekä millaisia hyötynäkökulmia tai kipupisteitä siitä on tunnistettu. Markkinoinnin automaatiojärjestelmillä voidaan poistaa rutiininomaisia tehtäviä, ja sen myötä työn tekemisen painopiste muuttuu. Järjestelmien avulla saadaan tilauksia ja sitoutettua asiakkaita. Isoimmat haasteet ovat erilaisissa järjestelmien välisissä rajapinnoissa sekä osaamisessa.