Henkinen työhyvinvointi kaupan alalla : tutkimus pääkaupunkiseudun kaupan alalla työskentelevien henkisestä työhyvinvoinnista
Cheng, Jin; Vihervuori, Anita (2021)
Cheng, Jin
Vihervuori, Anita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036646
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin henkisen työhyvinvoinnin tilaa pääkaupunkiseudun kaupan alan yrityksissä. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia henkisen työhyvinvoinnin nykytilaa pääkaupunkiseudun päivittäistavara-, vaate- ja sisustuskaupoissa ja tehdä johtopäätöksiä työntekijöiden sitoutuneisuudesta kaupan alaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kiireestä, stressistä, työuupumuksesta, työpaikkakiusaamisesta, työn johtamisesta, työn merkityksellisyydestä ja työntekijöiden motivaatiosta. Tutkimus toteutettiin hyödyntäen määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Määrällinen tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä 25.3.2021–6.4.2021 välisenä aikana. Laadullinen tutkimus toteutettiin haastattelun muodossa.
Suurin osa tutkimuksen vastaajista koki jonkin asteista työpahoinvointia. Tutkimuksesta ilmeni työvoimapulan, ruuhka-aikojen, vaikeiden asiakaskohtaamisten ja suuren työmäärän aiheuttavan kiirettä ja stressiä. Työn määrä suhteutettuna työntekijöihin koettiin liian suureksi. Muiksi henkistä työhyvinvointia kuormittaviksi tekijöiksi koettiin huono työilmapiiri ja epäoikeudenmukainen johtaminen. Puutteellinen johtaminen oli ilmennyt vähäisenä perehdytyksenä, epätasa-arvoisena kohteluna, luottamuksen- ja viestinnän puutteena. Epäoikeudenmukaiseksi koettua kohtelua oli havaittavissa melko paljon. Palkitseminen, palautteen saaminen ja vaikutusmahdollisuudet puolestaan loivat työntekijöille merkityksellisyyden tunnetta.
Työntekijät kokivat oman ammatillisen kehityksen hidastuvan työn etenemismahdollisuuden vähäisyyden takia. Nämä vaikuttivat työntekijöiden sitoutuneisuuteen kaupan alaa kohtaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kiireestä, stressistä, työuupumuksesta, työpaikkakiusaamisesta, työn johtamisesta, työn merkityksellisyydestä ja työntekijöiden motivaatiosta. Tutkimus toteutettiin hyödyntäen määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Määrällinen tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä 25.3.2021–6.4.2021 välisenä aikana. Laadullinen tutkimus toteutettiin haastattelun muodossa.
Suurin osa tutkimuksen vastaajista koki jonkin asteista työpahoinvointia. Tutkimuksesta ilmeni työvoimapulan, ruuhka-aikojen, vaikeiden asiakaskohtaamisten ja suuren työmäärän aiheuttavan kiirettä ja stressiä. Työn määrä suhteutettuna työntekijöihin koettiin liian suureksi. Muiksi henkistä työhyvinvointia kuormittaviksi tekijöiksi koettiin huono työilmapiiri ja epäoikeudenmukainen johtaminen. Puutteellinen johtaminen oli ilmennyt vähäisenä perehdytyksenä, epätasa-arvoisena kohteluna, luottamuksen- ja viestinnän puutteena. Epäoikeudenmukaiseksi koettua kohtelua oli havaittavissa melko paljon. Palkitseminen, palautteen saaminen ja vaikutusmahdollisuudet puolestaan loivat työntekijöille merkityksellisyyden tunnetta.
Työntekijät kokivat oman ammatillisen kehityksen hidastuvan työn etenemismahdollisuuden vähäisyyden takia. Nämä vaikuttivat työntekijöiden sitoutuneisuuteen kaupan alaa kohtaan.