NY - Vuosi yrittäjänä opinto-ohjelman integrointi kauneudenhoitoalan yrittäjyysopintoihin
Vihervuori, Marika (2012)
Vihervuori, Marika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115870
Tiivistelmä
NY - Vuosi yrittäjänä opinto-ohjelman integrointi kauneudenhoitoalan perustutkinnon yrittäjyys ja yritystoiminta tutkinnon osaan toteutettiin Porvoon Ammattioppilaitoksessa (Amisto) 2010–2012 lukuvuosien aikana. Tämän työn tarkoituksena on jakaa tietoa siitä, miten integrointi tapahtui tutkinnon osan suorituksen aikana. Tekstissä tarkastellaan integrointia opettajan tai ohjaajan näkökulmasta Learning by Developing (LbD) oppimismenetelmän kautta. LbD oppimismenetelmä ja sen toimivuus ovat tutkinnon osan suorituksessa oppimisen ja ohjauksen keskiössä. Kauneudenhoitoalan perustutkinnon opetussuunnitelmassa esiintyvät yrittäjyyden ja yritystoiminnan tutkinnon sisällä elinikäisen oppimisen avaintaidot. Elinikäisen oppimisen avaintaidot ovat uusi arvioitava osa-alue perustutkinnossa. Elinikäisen oppimisen ammattitaitovaatimukset sisältyvät NY - Vuosi yrittäjänä – opetusohjelmaan.
Integroinnin aikana opiskelijat oppivat LbD oppimismenetelmän avulla yritystoiminnan elinkaareen liittyviä toimintoja. Yritystoiminnan opintokokonaisuus (10 opintoviikkoa) sisältää yrityksen perustamiseen, markkinointiin, tuote- ja palvelumyyntiin, laskentatoimeen ja asiakaspalveluun liittyviä toimintoja teoriassa ja käytännössä. Opiskelijat perustavat NY-yrityksiä ja toimivat yrittäjinä opintokokonaisuuden keston ajan. Yritystoiminta päättyy likvidointiin. Oppiminen tapahtuu teoria- ja käytäntötasolla yksilö- ja ryhmäoppimisena. Yrityksissä toimivat neuvonantajat, jotka työskentelevät työelämässä kauneudenhoitoalalla.
Hankkeen tarkoituksena on tutkia ja tarkastella uuden sekä erilaisen pedagogisen toimintamallin luomisprosessia integroituna Amiston kauneudenhoitoalan yrittäjyysopintoihin sekä mallintaa se osaksi yrittäjyys ja yritystoiminta opintokokonaisuutta. Hankkeessa tarkastellaan yhteisöllistä toimintamallia opiskelijan, opettajan ja työelämässä toimijoiden välisissä suhteissa. Opettaja ohjaa opiskelijoita luomaan itselleen elinikäisen oppimisen avaintaidot, jotka ovat uusi arvioitava osa-alue kauneudenhoitoalan perustutkinnossa. Työelämän muuttuvat olosuhteet vaativat alan ammattilaisilta jatkuvasti uusien tilanteiden haltuunottokykyä.
Integroinnin aikana opiskelijat oppivat LbD oppimismenetelmän avulla yritystoiminnan elinkaareen liittyviä toimintoja. Yritystoiminnan opintokokonaisuus (10 opintoviikkoa) sisältää yrityksen perustamiseen, markkinointiin, tuote- ja palvelumyyntiin, laskentatoimeen ja asiakaspalveluun liittyviä toimintoja teoriassa ja käytännössä. Opiskelijat perustavat NY-yrityksiä ja toimivat yrittäjinä opintokokonaisuuden keston ajan. Yritystoiminta päättyy likvidointiin. Oppiminen tapahtuu teoria- ja käytäntötasolla yksilö- ja ryhmäoppimisena. Yrityksissä toimivat neuvonantajat, jotka työskentelevät työelämässä kauneudenhoitoalalla.
Hankkeen tarkoituksena on tutkia ja tarkastella uuden sekä erilaisen pedagogisen toimintamallin luomisprosessia integroituna Amiston kauneudenhoitoalan yrittäjyysopintoihin sekä mallintaa se osaksi yrittäjyys ja yritystoiminta opintokokonaisuutta. Hankkeessa tarkastellaan yhteisöllistä toimintamallia opiskelijan, opettajan ja työelämässä toimijoiden välisissä suhteissa. Opettaja ohjaa opiskelijoita luomaan itselleen elinikäisen oppimisen avaintaidot, jotka ovat uusi arvioitava osa-alue kauneudenhoitoalan perustutkinnossa. Työelämän muuttuvat olosuhteet vaativat alan ammattilaisilta jatkuvasti uusien tilanteiden haltuunottokykyä.