Lapsen itsetunnon vahvistaminen osana varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria : teemaillat varhaiskasvattajille
Myllynen, Marjo-Riitta (2021)
Myllynen, Marjo-Riitta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046818
Tiivistelmä
Itsetunto vaikuttaa ihmiselämän kaikkiin osa-alueisiin, yleiseen hyvinvointiin ja tyytyväisyyteen. Varhaiskasvatuksessa voidaan vaikuttaa lapsen itsetuntoon monin tavoin, aina lapsen arvostamisesta työyhteisön yhteisten toimintatapojen kehittämiseen asti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda varhaiskasvattajille mahdollisimman rennot ja maanläheiset teemaillat, jotka herättävät ajattelemaan sekä muuttamaan toimintakulttuuria lasten itsetuntoa vahvistavaksi. Teemailtojen tavoitteena oli saada varhaiskasvattajille niin hyvä ymmärrys lapsen itsetunnon vahvistamisesta varhaiskasvatuksessa, että he pystyisivät soveltamaan teemailtojen antia itsenäisesti omassa arjen työssään, jolloin lasten itsetunnon vahvistamisesta tulisi luonnollinen osa varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Aikaisempia opinnäytetöitä lasten itsetunnon vahvistamisesta varhaiskasvatuksessa on tehty monissa eri ammattikorkeakouluissa sekä yliopistoissa. Sen sijaan opinnäytetöissä ei ole aiemmin suunniteltu teemailtojen kokonaisuutta varhaiskasvattajille, koskien lasten itsetunnon vahvistamista varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyössä tutustuttiin lapsen minäkuvaan, lapsen itsetuntoon, itsetunnon kehittymiseen vaikuttaviin seikkoihin sekä tarkasteltiin varhaiskasvattajan roolia lapsen itsetunnon vahvistajana. Tietoperustaan pohjautuvat, varhaiskasvattajille suunnitellut teemaillat muodostivat opinnäytetyön varsinaisen tuotoksen. Opinnäytetyö toteutettiin kuvitteellisesti, ilman työelämäkontaktia.
Neljä teemailtaa muodostivat kokonaisuuden, joissa iltojen perusrakenne oli sama, mutta joissa lapsen itsetunnon vahvistamista käsiteltiin oppimisprosessin eri vaiheiden kautta moninaisin keinoin. Teemaillat sisälsivät pari- ja ryhmätyöskentelyä, videopätkien katsomista ja yhteistä pohdiskelevaa keskustelua. Teemailtojen väliin sijoittuivat itsenäisesti kotona suoritettavat ennakko- ja kotitehtävät.
Opinnäytetyössä todettiin, että itsetunnon vahvistamisen merkitys tulisi tiedostaa laajasti koko varhaiskasvatuksen kentällä, sillä itsetunto vaikuttaa lapsen elämään ja sen kehitykseen kokonaisvaltaisesti. Lasten itsetuntoa vahvistettaessa on ratkaisevaa, että koko varhaiskasvatuksen työyhteisö näkee asian tärkeänä ja haluaa yhdessä sitoutua asiaan arjen työskentelyssä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda varhaiskasvattajille mahdollisimman rennot ja maanläheiset teemaillat, jotka herättävät ajattelemaan sekä muuttamaan toimintakulttuuria lasten itsetuntoa vahvistavaksi. Teemailtojen tavoitteena oli saada varhaiskasvattajille niin hyvä ymmärrys lapsen itsetunnon vahvistamisesta varhaiskasvatuksessa, että he pystyisivät soveltamaan teemailtojen antia itsenäisesti omassa arjen työssään, jolloin lasten itsetunnon vahvistamisesta tulisi luonnollinen osa varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Aikaisempia opinnäytetöitä lasten itsetunnon vahvistamisesta varhaiskasvatuksessa on tehty monissa eri ammattikorkeakouluissa sekä yliopistoissa. Sen sijaan opinnäytetöissä ei ole aiemmin suunniteltu teemailtojen kokonaisuutta varhaiskasvattajille, koskien lasten itsetunnon vahvistamista varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyössä tutustuttiin lapsen minäkuvaan, lapsen itsetuntoon, itsetunnon kehittymiseen vaikuttaviin seikkoihin sekä tarkasteltiin varhaiskasvattajan roolia lapsen itsetunnon vahvistajana. Tietoperustaan pohjautuvat, varhaiskasvattajille suunnitellut teemaillat muodostivat opinnäytetyön varsinaisen tuotoksen. Opinnäytetyö toteutettiin kuvitteellisesti, ilman työelämäkontaktia.
Neljä teemailtaa muodostivat kokonaisuuden, joissa iltojen perusrakenne oli sama, mutta joissa lapsen itsetunnon vahvistamista käsiteltiin oppimisprosessin eri vaiheiden kautta moninaisin keinoin. Teemaillat sisälsivät pari- ja ryhmätyöskentelyä, videopätkien katsomista ja yhteistä pohdiskelevaa keskustelua. Teemailtojen väliin sijoittuivat itsenäisesti kotona suoritettavat ennakko- ja kotitehtävät.
Opinnäytetyössä todettiin, että itsetunnon vahvistamisen merkitys tulisi tiedostaa laajasti koko varhaiskasvatuksen kentällä, sillä itsetunto vaikuttaa lapsen elämään ja sen kehitykseen kokonaisvaltaisesti. Lasten itsetuntoa vahvistettaessa on ratkaisevaa, että koko varhaiskasvatuksen työyhteisö näkee asian tärkeänä ja haluaa yhdessä sitoutua asiaan arjen työskentelyssä.