3-5-vuotiaiden lasten kokemuksia ja mielipiteitä päiväkodin ohjatusta liikunnasta
Kortelainen, Henna (2021)
Kortelainen, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046941
Tiivistelmä
Nykyisin lapset liikkuvat liian vähän ja varhaiskasvatusympäristöllä on iso merkitys lasten päivittäisten liikuntasuositusten saavuttamisessa. Lasten osallisuutta ja lapsilähtöisyyttä on alettu korostamaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Hammaslahden päiväkoti Hippulan 3–5-vuotiaiden lasten kokemuksia ja mielipiteitä päiväkodin liikuntakasvatuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada lasten ääni kuuluviin ja tuoda heidän mielipiteensä varhaiskasvattajien tietoon.
Toukokuussa 2020 neljä 3–5-vuotiaiden ryhmissä työskentelevää varhaiskasvattajaa vastasi ennakkokyselyyn. Toinen osa tutkimuksesta toteutettiin syyskuussa 2020 lasten teemahaastatteluin. Haastatteluihin osallistui yhteensä 17 Hippulan päiväkodin 3–5-vuotiaiden lapsiryhmien lasta. Kyselylomakkeet analysoitiin teemoittelemalla ja haastatteluiden avulla kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöistä menetelmää käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan useita erilaisia toimintoja ja liikunnassa hyödynnettäviä välineitä sisältäneet ohjatut tuokiot, kuten lapsille pidetyt leikkimieliset olympialaiset ja rakennetut temppuradat, olivat suosittuja. Yksittäisistä välineistä eniten pidettiin renkaista, trampoliinista ja potkuautoista. Eniten mielipiteitä jakoivat kiipeilyä vaativat liikuntamuodot, jotka tarjosivat sekä hyvänlaista jännitystä että pelokkaita tunteita. Lasten mielipiteet liikuntatuokioiden miellyttävyydestä olivat sidoksissa heidän omaan kokemukseensa omasta taito- ja osaamistasostaan. Nowadays children do not move enough and the early childhood education environments are in an important role to increase children’s physical exercises. Children’s participation and a child-oriented way to think are highlighted in today’s ECEC. The purpose of this thesis was to find out, how does children aged 3–5 feel and see organized physical education in Hippula day-care centre in Hammaslahti. The aim of this thesis was to hear children’s voices and get their opinions for their pedagogues.
In May 2020 four ECEC pedagogues answered the enquiry in advance. The final survey was carried out in September 2020 as themed interviews. In total 17 Hippula day-care centre children aged 3–5 took part in the interviews. I used thematization to analyze the inquiries and data-based method to analyze the answers of the interviews.
The research results showed that children liked diverse exercises like playful Olympics and agility tracks. Rings, trampoline and ride-on cars were the most popular of the separate attractions. Exercises that included climbing, divided most opinions. Some children found those activities exciting but in a good way, and some of the children thought that those activities were too exciting or even scary. Children’s opinions about organized exercise moments seemed to be bonded to their own experience of their know-how grades in that very function.
Toukokuussa 2020 neljä 3–5-vuotiaiden ryhmissä työskentelevää varhaiskasvattajaa vastasi ennakkokyselyyn. Toinen osa tutkimuksesta toteutettiin syyskuussa 2020 lasten teemahaastatteluin. Haastatteluihin osallistui yhteensä 17 Hippulan päiväkodin 3–5-vuotiaiden lapsiryhmien lasta. Kyselylomakkeet analysoitiin teemoittelemalla ja haastatteluiden avulla kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöistä menetelmää käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan useita erilaisia toimintoja ja liikunnassa hyödynnettäviä välineitä sisältäneet ohjatut tuokiot, kuten lapsille pidetyt leikkimieliset olympialaiset ja rakennetut temppuradat, olivat suosittuja. Yksittäisistä välineistä eniten pidettiin renkaista, trampoliinista ja potkuautoista. Eniten mielipiteitä jakoivat kiipeilyä vaativat liikuntamuodot, jotka tarjosivat sekä hyvänlaista jännitystä että pelokkaita tunteita. Lasten mielipiteet liikuntatuokioiden miellyttävyydestä olivat sidoksissa heidän omaan kokemukseensa omasta taito- ja osaamistasostaan.
In May 2020 four ECEC pedagogues answered the enquiry in advance. The final survey was carried out in September 2020 as themed interviews. In total 17 Hippula day-care centre children aged 3–5 took part in the interviews. I used thematization to analyze the inquiries and data-based method to analyze the answers of the interviews.
The research results showed that children liked diverse exercises like playful Olympics and agility tracks. Rings, trampoline and ride-on cars were the most popular of the separate attractions. Exercises that included climbing, divided most opinions. Some children found those activities exciting but in a good way, and some of the children thought that those activities were too exciting or even scary. Children’s opinions about organized exercise moments seemed to be bonded to their own experience of their know-how grades in that very function.