Saunamaailman toimintakonseptin kehittäminen
Kuru, Anton (2021)
Kuru, Anton
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046920
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan ja kehitetään Joensaunan liikeideaa vertaamalla sitä muihin vastaavanlaisiin palvelukonsepteihin. Joensauna on joensuulainen kahden henkilön toteuttama toiminimi, joka on tehnyt saunamaailma-tapahtumia, joilla on ylläpidetty ja edistetty saunakulttuuria.
Opinnäytetyössä ainestoa on kerätty tekemällä selvitystyötä ympäri maailmaa löytyvistä vastaavanlaisista saunakomplekseista, joista on kerätty työtä varten järjestelmällisesti tietoa Joensaunan seuraavaa tapahtumaa varten. Tiedon keruu tapahtui internetin välityksellä perehtymällä yritysten internet-sivuihin, sekä mahdollisiin Google-arvosteluihin. Selvityksessä haluttiin saada tietoa yrityksistä, etenkin hinnoittelusta, teemasta, päätuotteesta ja muista palveluista. Erityisesti tutkittiin, onko itse sauna tuote, josta yritykset saavat suurimman katteensa.
Selvityksen tuloksena opinnäytetyöstä syntyi Joensaunalle oma Business Model Canvas, Exel-taulukko ja tietenkin tämä työ, jossa vertaillaan ja ideoidaan Joensauna konseptia. Työn tietoperustassa tarkastellaan saunamaailmoja, Business Model Canvasta, liikeideaa sekä tuotekehitystä.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan ja kehitetään Joensaunan liikeideaa vertaamalla sitä muihin vastaavanlaisiin palvelukonsepteihin. Joensauna on joensuulainen kahden henkilön toteuttama toiminimi, joka on tehnyt saunamaailma-tapahtumia, joilla on ylläpidetty ja edistetty saunakulttuuria.
Opinnäytetyössä ainestoa on kerätty tekemällä selvitystyötä ympäri maailmaa löytyvistä vastaavanlaisista saunakomplekseista, joista on kerätty työtä varten järjestelmällisesti tietoa Joensaunan seuraavaa tapahtumaa varten. Tiedon keruu tapahtui internetin välityksellä perehtymällä yritysten internet-sivuihin, sekä mahdollisiin Google-arvosteluihin. Selvityksessä haluttiin saada tietoa yrityksistä, etenkin hinnoittelusta, teemasta, päätuotteesta ja muista palveluista. Erityisesti tutkittiin, onko itse sauna tuote, josta yritykset saavat suurimman katteensa.
Selvityksen tuloksena opinnäytetyöstä syntyi Joensaunalle oma Business Model Canvas, Exel-taulukko ja tietenkin tämä työ, jossa vertaillaan ja ideoidaan Joensauna konseptia. Työn tietoperustassa tarkastellaan saunamaailmoja, Business Model Canvasta, liikeideaa sekä tuotekehitystä.