Miesten kokemuksia sosionomikoulutuksesta : motivaation, tuen, ryhmän ja miessukupuolen merkitys
Lahtinen, Otto; Montonen, Toni (2021)
Lahtinen, Otto
Montonen, Toni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046935
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa Miesvirtaa sosiaali- ja terveysalalle -hankkeelle haastattelemalla miessosionomiopiskelijoita sekä valmistuneita miessosionomeja. Tarkoituksena oli selvittää hankkeelle niitä seikkoja, jotka motivoivat, tukevat ja edesauttavat miesopiskelijoita opintojen etenemisessä ja loppuun suorittamisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa miesopiskelijoiden kokemuksia sosionomiopinnoissa. Haastatteluiden teemoiksi muodostuivat motivaatio, erilaiset tuen ja tukiverkostojen muodot, opiskeluryhmän merkitys sekä miessukupuolen merkitys varsinkin harjoitteluissa sekä työelämässä.
Opinnäytetyön muoto oli kvalitatiivinen tutkimus, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että muilta opiskelijoilta ja lähipiiriltä saatu tuki toimii opiskeluita eteenpäin vievänä voimana sekä motivaation lähteenä. Miesten tukiverkostot koostuivat pääsääntöisesti lähipiiristä ja ystävistä. Yksilöllisemmät tuen muodot koostuivat
esimerkiksi tutortoiminnasta ja koulun järjestämistä tukimuodoista. Lisäksi oma opiskeluryhmä ja ryhmähenki koettiin erittäin tärkeänä opiskelujen mielekkyyden kannalta. Harjoitteluissa ja työelämässä miehet kokivat, että vallitseva mieskuva oli usein auktoriteettinen ja fyysinen. Tähän käsitykseen miehet haluaisivat tulevaisuudessa muutosta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa miesopiskelijoiden kokemuksia sosionomiopinnoissa. Haastatteluiden teemoiksi muodostuivat motivaatio, erilaiset tuen ja tukiverkostojen muodot, opiskeluryhmän merkitys sekä miessukupuolen merkitys varsinkin harjoitteluissa sekä työelämässä.
Opinnäytetyön muoto oli kvalitatiivinen tutkimus, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että muilta opiskelijoilta ja lähipiiriltä saatu tuki toimii opiskeluita eteenpäin vievänä voimana sekä motivaation lähteenä. Miesten tukiverkostot koostuivat pääsääntöisesti lähipiiristä ja ystävistä. Yksilöllisemmät tuen muodot koostuivat
esimerkiksi tutortoiminnasta ja koulun järjestämistä tukimuodoista. Lisäksi oma opiskeluryhmä ja ryhmähenki koettiin erittäin tärkeänä opiskelujen mielekkyyden kannalta. Harjoitteluissa ja työelämässä miehet kokivat, että vallitseva mieskuva oli usein auktoriteettinen ja fyysinen. Tähän käsitykseen miehet haluaisivat tulevaisuudessa muutosta.