Raja- ja merivartiokoulun elvytyskoulutuksen ja opetusmateriaalin uusiminen
Ojala, Aati; Okkonen, Iida; Pasanen, Linda (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ojala, Aati
Okkonen, Iida
Pasanen, Linda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046983
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tuoreimpaan tutkimustietoon nojaava uudistettu elvytyskoulutus opiskelumateriaaleineen Raja- ja merivartiokoulun käyttöön. Tavoitteena oli vahvistaa Raja- ja merivartiokoulun opiskelijoiden elvytysosaamista sekä rohkeutta aloittaa elvytystoimet päivitetyn elvytyskoulutuksen avulla.
Kehittämishankkeena toimiva opinnäytetyö perustui Raja- ja merivartiokoulun tarpeeseen saada ajantasainen elvytyskoulutus opetusmateriaaleineen. Uuden koulutuksen rakentaminen pohjautui työelämän edustajilta saatuihin tarpeisiin ja toiveisiin. Koronapandemian myötä aiemmin suunniteltu käytännön koulutus rajavartijaopiskelijoille muuttui verkkomuotoiseksi itseopiskeltavaksi koulutukseksi, johon tekijät laativat opetusmateriaalin lisäksi havainnollistavia menetelmiä kuten opetusvideoita sekä koulutuksen asioita kertaavan testin. Verkkokoulutuksen toimivuutta arvioitiin lopuksi osallistujille osoitetun palautekyselyn avulla.
Saatujen tulosten perusteella verkkokoulutuksesta onnistuttiin luomaan selkeä ja tiivis itseopiskeluun soveltuva kokonaisuus, joka perustuu tuoreimpaan tutkittuun tietoon. Suurin osa palautekyselyyn vastanneista koki hyötyneen koulutuksesta, sekä sen lisänneen omia elvytysvalmiuksia ja rohkeutta aloittaa elvytys.
Vallitseva maailmantilanne huomioiden verkko-opetuksen näkökulmasta tehdylle kehittämistoiminnalle on varmasti kysyntää. Jatkossa verkkokoulutuksia voisi olla hyödyllistä tehdä myös muista ensiavun aihepiireistä sekä muillekin ammattiryhmille. Vastaava koulutus antaisi hyvät lähtökohdat käytännön harjoittelulle, mutta myös mahdollistaisi rajallisten lähiopetuksen resurssien uudelleenkohdentamisen käytännön opetukseen.
Kehittämishankkeena toimiva opinnäytetyö perustui Raja- ja merivartiokoulun tarpeeseen saada ajantasainen elvytyskoulutus opetusmateriaaleineen. Uuden koulutuksen rakentaminen pohjautui työelämän edustajilta saatuihin tarpeisiin ja toiveisiin. Koronapandemian myötä aiemmin suunniteltu käytännön koulutus rajavartijaopiskelijoille muuttui verkkomuotoiseksi itseopiskeltavaksi koulutukseksi, johon tekijät laativat opetusmateriaalin lisäksi havainnollistavia menetelmiä kuten opetusvideoita sekä koulutuksen asioita kertaavan testin. Verkkokoulutuksen toimivuutta arvioitiin lopuksi osallistujille osoitetun palautekyselyn avulla.
Saatujen tulosten perusteella verkkokoulutuksesta onnistuttiin luomaan selkeä ja tiivis itseopiskeluun soveltuva kokonaisuus, joka perustuu tuoreimpaan tutkittuun tietoon. Suurin osa palautekyselyyn vastanneista koki hyötyneen koulutuksesta, sekä sen lisänneen omia elvytysvalmiuksia ja rohkeutta aloittaa elvytys.
Vallitseva maailmantilanne huomioiden verkko-opetuksen näkökulmasta tehdylle kehittämistoiminnalle on varmasti kysyntää. Jatkossa verkkokoulutuksia voisi olla hyödyllistä tehdä myös muista ensiavun aihepiireistä sekä muillekin ammattiryhmille. Vastaava koulutus antaisi hyvät lähtökohdat käytännön harjoittelulle, mutta myös mahdollistaisi rajallisten lähiopetuksen resurssien uudelleenkohdentamisen käytännön opetukseen.