Myyntisuppilon raportointi ja Business Intelligence
Paloniitty, Ari (2012)
Paloniitty, Ari
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216081
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mitä myyntiprosessi, myyntisuppilo ja Business Intelligence tarkoittavat sekä toteuttaa myyntisuppilomallin mukainen raportointiratkaisu toimeksiantajalle Olapcon Oy:lle. Raportointi on tärkeä osa yritysten päivittäistä toimintaa ja tässä työssä käydään laajalti läpi myös siihen tarvittavaa tekniikkaa.
Työssä tutkittiin myyntisuppilon teoriaa sekä Business Intelligenceen kuuluvia tietovarastointia ja raportointia yleisellä tasolla. Dashboardien käyttäjät ovat useimmiten yritysten keskeisimpiä johtohenkilöitä ja myynnin johtoa, ja dashboard antaa hyvän kuvan yrityksen tärkeimmistä tunnusluvuista yhdellä silmäyksellä. Se helpottaa yrityksen kokonaistilanteen hahmottamista ja päätösten tekoa.
Työn tuloksena syntyi raportointiratkaisuna dashboard, jonka avulla myynnin johto ja myyjät voivat seurata myynnin nykyhetkeä sekä historiaa. Dashboard näyttää myyntiprosessien määrän ja tilan kuukausitasolla sekä muita keskeisiä myynnin lukuja. Dashboardin avulla voidaan seurata tehdyn myyntityön ja saavutettujen tulosten määrää ja saada tietoa päätöksentekoon.
Työssä tutkittiin myyntisuppilon teoriaa sekä Business Intelligenceen kuuluvia tietovarastointia ja raportointia yleisellä tasolla. Dashboardien käyttäjät ovat useimmiten yritysten keskeisimpiä johtohenkilöitä ja myynnin johtoa, ja dashboard antaa hyvän kuvan yrityksen tärkeimmistä tunnusluvuista yhdellä silmäyksellä. Se helpottaa yrityksen kokonaistilanteen hahmottamista ja päätösten tekoa.
Työn tuloksena syntyi raportointiratkaisuna dashboard, jonka avulla myynnin johto ja myyjät voivat seurata myynnin nykyhetkeä sekä historiaa. Dashboard näyttää myyntiprosessien määrän ja tilan kuukausitasolla sekä muita keskeisiä myynnin lukuja. Dashboardin avulla voidaan seurata tehdyn myyntityön ja saavutettujen tulosten määrää ja saada tietoa päätöksentekoon.