Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vuonna 2020 oikea päätös vanheni päivässä : Mitä tulee ottaa opiksi toiminnan jatkuvuuden suunnittelemiseksi tavaratalossa X

Karttunen, Outi (2021)

 
Avaa tiedosto
Karttunen_Outi.pdf (1.087Mt)
Lataukset: 


Karttunen, Outi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057286
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä vaikutuksia COVID-19-viruksella on ollut vähittäiskauppa x:n toimintaan vuonna 2020 ja miten näitä varten tulee osata tulevaisuudessa varautua. Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen työelämäraportti, ja toimeksiantajana toimii oma työnantajani, tavaratalo x.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin liiketoiminnan jatkuvuuden hallintaa käsittelevästä tutkimuskirjallisuudesta, sekä kuluttajien käyttäytymisestä koronapandemian aikana. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös Suomen elinkeinoelämää ja sitä, miten koronapandemia on näyttäytynyt kaupan alalla ja yleisesti yrittäjien ja työntekijöiden osalta.

Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, ja tutkimusstrategiana tapaustutkimus, sillä tarkoituksena on tutkia yhtä kohdetta tai ilmiökokonaisuutta syvällisesti. Aineisto kerättiin haastattelemalla tavaratalojohtajaa sekä olennaisesta liiketoimintadatasta. Aineistossa tarkastellaan koko kalenterivuotta 2020.

Tutkimuksen keskeisimmät tulokset liittyvät siihen, miten kuluttajien käyttäytyminen muuttui nopeasti ja radikaalisti, mutta se myös vaihteli vuoden mittaan. Liikkumisen vähentyminen, sekä etätyöt- ja opinnot vähensivät myymälässä asiointia, mutta kasvattivat verkkokauppaa. Kuluttajien käyttäytymisen muutos heijastui myös tuoteryhmiin: toisten myynti romahti, toisten kasvoi. Kaikki tämä teki toiminnan ennustamisesta mahdotonta. Myynnin vähenemisellä on suora vaikutus henkilöstöön, sillä lomautusten kautta saatiin aikaan nopeita säästöjä. Uudet toimintamallit ja vähäinen henkilöstön määrä vaatii monipuolisia työnkuvia, jotta kriittiset toiminnot pysyvät toiminnassa. Lisäksi ostotoimintaan liittyi haasteita.

Opinnäytetyön keskeisin osa on kehittämistehtävä, jossa otetaan kantaa tutkimuksen tuloksissa nousseisiin haasteisiin, jotta osattaisiin tehdä nyt toimenpiteitä, joilla voidaan varautua muutoksiin nopeammin. Kehittämistehtävässä olen käyttänyt hyödyksi myös omaa työelämän asiantuntemustani. Tutkimuksen jatkotutkimusehdotuksena ehdotetaan kuluttajakäyttäytymisen tutkimista, sekä jatkuvuuden hallinnan suunnitteluun ennakointiin liittyviä toimenpiteitä historiaan perustuvan tiedon lisäksi.

Asiasanat: liiketoiminnan jatkuvuuden hallinta, COVID-19, erikoiskauppa
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste