Omaohjaajana Puolukkatien lastenkodissa
Forsblom, Tommy; Mäkiranta, Minna (2021)
Forsblom, Tommy
Mäkiranta, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067542
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa yhteistyössä Turussa sijaitsevalle Puolukkatien lastenkodille omaohjaajatyöskentelyä helpottava opas. Useassa Suomen lastensuojelulaitoksessa nimetään jokaiselle lapselle yksi tai useampi omaohjaaja, jotka vastaavat lapseen liittyvistä tärkeimmistä asioista. Puolukkatien lastenkodin omaohjaajatyöskentely kaipasi helpotusta, koska työntekijöiden toimintatavat ja menetelmät olivat eriäväisiä.
Opasta laadittaessa hyödynnettiin lähdemateriaalina Puolukkatien lastenkodin työntekijöiden mielipiteitä ja kokemuksia omaohjaajatyöskentelystä verkkokyselyn kautta. Työssä hyödynnettiin myös lastensuojelua ohjaavia lakeja sekä aihetta tukevia ja helpottavia työskentelymenetelmiä. Näitä ovat osat lastensuojelulaista, tunnekortit, Umbrella -työkirjamenetelmä, kiintymyssuhdeteoria sekä kehityspsykologia.
Puolukkatien lastenkodin työntekijöille suunnatussa verkkokyselyssä tuloksia analysoitiin kvalitatiivisesti sekä kvantitatiivisesti. Tulosten perusteella saimme käsityksen siitä, mikä toimii Puolukkatien lastenkodin omaohjaajatyöskentelyssä ja mikä ei. Opasta laadittaessa saimme vastaustulosten perusteella konkreettista tietoa, jota pystyimme hyödyntämään, jotta opas tukisi lastenkodin arkea sekä palvelisi heidän tarpeitaan omaohjaajatyöskentelyssä. Oppaasta löytyy käytännön vinkkejä ja ohjeita sekä hallinnollisia tehtäviä, joita omaohjaajan olisi hyvä hoitaa valmiiksi ennen lapsen muuttaessa yksikköön. Oppaasta löytyy myös käytännön menetelmiä sekä ehdotuksia omaohjaajatyön toteuttamiseksi.
Toiminnallisen opinnäytetyön konkreettinen opas omaohjaajatyöskentelyyn on jaettu Puolukkatien lastenkodin kolmelle osastolle.
Opasta laadittaessa hyödynnettiin lähdemateriaalina Puolukkatien lastenkodin työntekijöiden mielipiteitä ja kokemuksia omaohjaajatyöskentelystä verkkokyselyn kautta. Työssä hyödynnettiin myös lastensuojelua ohjaavia lakeja sekä aihetta tukevia ja helpottavia työskentelymenetelmiä. Näitä ovat osat lastensuojelulaista, tunnekortit, Umbrella -työkirjamenetelmä, kiintymyssuhdeteoria sekä kehityspsykologia.
Puolukkatien lastenkodin työntekijöille suunnatussa verkkokyselyssä tuloksia analysoitiin kvalitatiivisesti sekä kvantitatiivisesti. Tulosten perusteella saimme käsityksen siitä, mikä toimii Puolukkatien lastenkodin omaohjaajatyöskentelyssä ja mikä ei. Opasta laadittaessa saimme vastaustulosten perusteella konkreettista tietoa, jota pystyimme hyödyntämään, jotta opas tukisi lastenkodin arkea sekä palvelisi heidän tarpeitaan omaohjaajatyöskentelyssä. Oppaasta löytyy käytännön vinkkejä ja ohjeita sekä hallinnollisia tehtäviä, joita omaohjaajan olisi hyvä hoitaa valmiiksi ennen lapsen muuttaessa yksikköön. Oppaasta löytyy myös käytännön menetelmiä sekä ehdotuksia omaohjaajatyön toteuttamiseksi.
Toiminnallisen opinnäytetyön konkreettinen opas omaohjaajatyöskentelyyn on jaettu Puolukkatien lastenkodin kolmelle osastolle.