Viskin visuaalinen ilme pienpanimo Lammin Sahdille
Hämäläinen, Tuuli (2021)
Hämäläinen, Tuuli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057271
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä aiheena oli suunnitella pienpanimon viskin visuaaliselle ilmeelle konsepti. Keskityin opinnäytetyössäni viskikulttuurin piirteisiin, Lammin Sahdin brändiin sekä viskin ja alkoholituotteiden brändäämiseen Suomessa.
Asiakkaana oli Suomen vanhin pienpanimo Lammin Sahti ja työssä toimeksiantajana toimi mainostoimisto Neodesign. Työn tavoite oli perehtyä viskin aihealueeseen ja luoda houkutteleva konseptitason kokonaisuus tutkimuksen ja asiakkaan toiveiden pohjalta.
Taustoituksessa käsiteltiin pienpanimo- ja viskikulttuuria yleisesti aihealueen kirjallisiin ja sähköisiin lähteisiin perehtymällä. Tutkimukseen kuului myös havainnointia ja pohdintaa brändin ja tarinan merkityksestä. Prosessissa keskityttiin tarkasti Lammin Sahdin identiteettiin ja visioon, joita seurattiin toteutuksessa.
Muotoiluprosessissa menetelminä käytettiin kyselytutkimusta, havainnointia, luonnostelua ja benchmarkingia. Opinnäytetyöprosessin lopputuloksena syntyi konsepti, johon kuuluu etiketti, pakkaus ja markkinointikuvat.
Asiakkaana oli Suomen vanhin pienpanimo Lammin Sahti ja työssä toimeksiantajana toimi mainostoimisto Neodesign. Työn tavoite oli perehtyä viskin aihealueeseen ja luoda houkutteleva konseptitason kokonaisuus tutkimuksen ja asiakkaan toiveiden pohjalta.
Taustoituksessa käsiteltiin pienpanimo- ja viskikulttuuria yleisesti aihealueen kirjallisiin ja sähköisiin lähteisiin perehtymällä. Tutkimukseen kuului myös havainnointia ja pohdintaa brändin ja tarinan merkityksestä. Prosessissa keskityttiin tarkasti Lammin Sahdin identiteettiin ja visioon, joita seurattiin toteutuksessa.
Muotoiluprosessissa menetelminä käytettiin kyselytutkimusta, havainnointia, luonnostelua ja benchmarkingia. Opinnäytetyöprosessin lopputuloksena syntyi konsepti, johon kuuluu etiketti, pakkaus ja markkinointikuvat.