HARHAHAHA Visual amusement park : generating joy in the concept of interactive artworks
Kurki, Marianne (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kurki, Marianne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067458
Tiivistelmä
This paper introduces a concept for an interactive art exhibition concentrating on joy. The project is inspired by funhouses, science museums and optical illusions.
The exhibition concept consists of seven installations that combine technology, science, serigraphy and mixed media, spiced up with interactivity and visual triggers. In the spirit of Fluxus, HARHAHAHA utilizes humor, everyday objects and events together with moments of surprise and nostalgia. HARHAHAHA tells a story about my year in Poland during the pandemic, converted into a visual amusement park. Even in the midst of
melancholy and boredom there is joy, and this exhibition seeks to evoke it.
The aim of this thesis is to explore different mechanisms for generating joy in the concept of interactive artworks. HARHAHAHA is surreal, experiential and playful. The first two chapters concentrate on the idea of the concept and background. The focus is on the themes and inspiration behind the concept, and the chosen methods for achieving the purpose of the exhibition. The process part gives a closer look to both technical and visual processes, and experiments. Finally, the paper introduces the exhibition concept for
HARHAHAHA. Tämä opinnäytetyö on konsepti interaktiiviselle näyttelylle, jonka tarkoituksena on tutkia ilon tuottamisen mekanismeja. Inspiraationa työlle ovat toimineet huvipuistojen hupitalot, tiedemuseot sekä optiset illuusiot.
Näyttelykonsepti koostuu seitsemästä installaatiosta, joissa yhdistyy teknologia, tiede, serigrafia ja sekatekniikka, visuaalisilla virikkeillä ja interaktiivisilla toiminnoilla höystettynä. Fluxus-taiteen henkeen HARHAHAHA hyödyntää huumoria, arkisia esineitä ja hetkiä sekä yllätyksen tunnetta ja nostalgiaa. HARHAHAHA on visuaalinen huvipuisto, joka kertoo samalla tarinaa pandemian aikana vietetystä vuodestani Puolassa. Jopa melankolian ja tylsyyden keskellä on iloa, ja tämän näyttely pyrkii herättämään sen.
Tämän opinnäytetyön tavoite on tutkia erilaisia ilon tuottamisen mekanismeja interaktiivisen taiteen konseptissa. HARHAHAHA on surrealistinen, kokemuksellinen ja leikkisä kokonaisuus. Ensimmäiset kaksi kappaletta käsittelevät konseptin ideaa ja taustoja. Keskiössä ovat näyttelyn teemat ja inspiraation lähteet, sekä ilon synnyttämiseen valitut metodit. Prosessiosio kuvaa tarkemmin sekä teknistä että visuaalista prosessia ja installaatioihin liittyviä teoskokeiluja. Lopuksi esittelen valmiin näyttelykonseptin.
The exhibition concept consists of seven installations that combine technology, science, serigraphy and mixed media, spiced up with interactivity and visual triggers. In the spirit of Fluxus, HARHAHAHA utilizes humor, everyday objects and events together with moments of surprise and nostalgia. HARHAHAHA tells a story about my year in Poland during the pandemic, converted into a visual amusement park. Even in the midst of
melancholy and boredom there is joy, and this exhibition seeks to evoke it.
The aim of this thesis is to explore different mechanisms for generating joy in the concept of interactive artworks. HARHAHAHA is surreal, experiential and playful. The first two chapters concentrate on the idea of the concept and background. The focus is on the themes and inspiration behind the concept, and the chosen methods for achieving the purpose of the exhibition. The process part gives a closer look to both technical and visual processes, and experiments. Finally, the paper introduces the exhibition concept for
HARHAHAHA.
Näyttelykonsepti koostuu seitsemästä installaatiosta, joissa yhdistyy teknologia, tiede, serigrafia ja sekatekniikka, visuaalisilla virikkeillä ja interaktiivisilla toiminnoilla höystettynä. Fluxus-taiteen henkeen HARHAHAHA hyödyntää huumoria, arkisia esineitä ja hetkiä sekä yllätyksen tunnetta ja nostalgiaa. HARHAHAHA on visuaalinen huvipuisto, joka kertoo samalla tarinaa pandemian aikana vietetystä vuodestani Puolassa. Jopa melankolian ja tylsyyden keskellä on iloa, ja tämän näyttely pyrkii herättämään sen.
Tämän opinnäytetyön tavoite on tutkia erilaisia ilon tuottamisen mekanismeja interaktiivisen taiteen konseptissa. HARHAHAHA on surrealistinen, kokemuksellinen ja leikkisä kokonaisuus. Ensimmäiset kaksi kappaletta käsittelevät konseptin ideaa ja taustoja. Keskiössä ovat näyttelyn teemat ja inspiraation lähteet, sekä ilon synnyttämiseen valitut metodit. Prosessiosio kuvaa tarkemmin sekä teknistä että visuaalista prosessia ja installaatioihin liittyviä teoskokeiluja. Lopuksi esittelen valmiin näyttelykonseptin.