Lastenkirjan kaksi tasoa : kirjakonseptin suunnittelu lastenkirjalle, joka puhuttelee sekä lapsia että aikuisia
Jurvanen, Jenni (2021)
Jurvanen, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067527
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni suunnittelin kirjakonseptin kuvitetulle lastenkirjalle, jonka tavoitteena on puhutella kahdella tasolla – lapsen ja aikuisen tasolla. Konsepti keskittyy kaksoisyleisölle suunnatun kirjan taittoon ja muotoiluun.
Työn teoriaosuudessa syvennyin kahdella tasolla puhutteleviin lasten kuvakirjoihin sekä yleisesti ottaen lasten kuvakirjoihin, niiden eri lajeihin ja mekanismeihin. Perehdyin kirjallisessa osuudessa myös lasten kuvakirjojen muotoiluun sekä kaksitasoisten kuvakirjojen muotoiluun. Tutkin olemassaolevia kahdella tasolla puhuttelevia kirjoja ja lisäksi etsin niistä yhdistäviä elementtejä. Työn produktio-osuudessa keskityin kirjakonseptin suunnitteluun – taittoratkaisuihin, tekstin ja kuvan suhteeseen, typografisiin ratkaisuihin sekä esilehtien ja kansien suunnitteluun. Konseptissa käytettiin esimerkkinä tekstiä ja kuvitusta Antoine de Saint-Exupéryn kirjasta Pikku Prinssi (WSOY, 1999).
Prosessissa ilmeni, että kahden tason kirjoissa on yhteneväisiä elementtejä, kuten moniulotteisuus niin muotoilussa, kuvituksessa kuin tarinassakin. Ilmeni myös, että kahden tason kirjoja yhdistää se, että niissä nähdään rohkeita suunnitteluratkaisuja sekä perinteisen kirjamuotoilun rikkomista. In this thesis a book concept for an illustrated children’s book is designed. The goal of the book is to speak on two levels – on the children’s level and on the adult’s level. The concept focuses on the layout and the design of a crossover picturebook.
The theoretical part of this thesis investigates children’s crossover picturebooks and also explores the genre of children’s picturebooks and the different mechanisms in them. It also presents book design in children’s crossover picturebook genre. The production part was focused on the book design – that is the layout, the relation between text and illustration, the typographic solutions and the design of the covers and the endpapers. The concept uses the text and illustrations from the book Little Prince by Antoine de Saint-Exupéry (WSOY, 1999) as examples.
What was learned in the process, was that double audience books share some elements, that is for example multidimensionality in design, illustration and story. It was also learned that crossover books employ bold solutions and also break the traditional rules of book design.
Työn teoriaosuudessa syvennyin kahdella tasolla puhutteleviin lasten kuvakirjoihin sekä yleisesti ottaen lasten kuvakirjoihin, niiden eri lajeihin ja mekanismeihin. Perehdyin kirjallisessa osuudessa myös lasten kuvakirjojen muotoiluun sekä kaksitasoisten kuvakirjojen muotoiluun. Tutkin olemassaolevia kahdella tasolla puhuttelevia kirjoja ja lisäksi etsin niistä yhdistäviä elementtejä. Työn produktio-osuudessa keskityin kirjakonseptin suunnitteluun – taittoratkaisuihin, tekstin ja kuvan suhteeseen, typografisiin ratkaisuihin sekä esilehtien ja kansien suunnitteluun. Konseptissa käytettiin esimerkkinä tekstiä ja kuvitusta Antoine de Saint-Exupéryn kirjasta Pikku Prinssi (WSOY, 1999).
Prosessissa ilmeni, että kahden tason kirjoissa on yhteneväisiä elementtejä, kuten moniulotteisuus niin muotoilussa, kuvituksessa kuin tarinassakin. Ilmeni myös, että kahden tason kirjoja yhdistää se, että niissä nähdään rohkeita suunnitteluratkaisuja sekä perinteisen kirjamuotoilun rikkomista.
The theoretical part of this thesis investigates children’s crossover picturebooks and also explores the genre of children’s picturebooks and the different mechanisms in them. It also presents book design in children’s crossover picturebook genre. The production part was focused on the book design – that is the layout, the relation between text and illustration, the typographic solutions and the design of the covers and the endpapers. The concept uses the text and illustrations from the book Little Prince by Antoine de Saint-Exupéry (WSOY, 1999) as examples.
What was learned in the process, was that double audience books share some elements, that is for example multidimensionality in design, illustration and story. It was also learned that crossover books employ bold solutions and also break the traditional rules of book design.