Ohjeistus vaateliikkeelle sosiaalisen median markkinointisuunnitelman luomiseen : case: Airport Retail Group
Pönniä, Heidi (2021)
Pönniä, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077676
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ohjeistus sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa varten toimeksiantajayritykselle eli Airport Retail Groupille. Suunnitelman luomiseksi opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalista mediaa ja ihmisten käyttäytymistä eri sosiaalisen median kanavissa, jotta saatiin ymmärrys mitä ihmiset haluavat sosiaalisessa mediassa nähdä.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, josta selviää toimeksiantaja sekä syyt tälle opinnäytetyölle. Johdannosta siirrytään teoriaosuuteen, joka koostuu tietoperustaluvusta, jossa käsitellään opinnäytetyön aiheeseen liittyviä termejä. Teoriaosuuden jälkeen opinnäytetyössä tarkastellaan kyselyä, jonka pohjalle lopullinen ohjeistus sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa varten rakennettiin. Kysely julkaistiin Facebookissa ja se oli aktiivisena kymmenen vuorokautta, jonka aikana vastauksia kertyi yli 60. Määrällisen kyselyn esittelyn jälkeen, opinnäytetyössä tarkastellaan kyselyn tuloksia, analysoidaan vastauksia kaavion ja sanoin. Analyysien perusteella muodostui toimeksiantajan toivoma ohjeistus sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa varten, joka on liitteenä tämän opinnäytetyön lopussa.
Kyselyssä saatujen tulosten mukaan, voitiin selkeästi todeta, mitä sosiaalisen median kanavia ihmiset käyttävät eniten, eli mihin kohdistaa mainonta, millaiset ihmiset seuraavat vaateliikkeitä sosiaalisessa mediassa, matkustavatko nämä ihmiset. Kyselyssä kysyttiin myös parannusehdotuksia, joilla ihmiset saisi seuraamaan vaateliikettä lentokentällä, ja tähän saatiin paljon vastauksia, jonka pohjalta voi antaa parannusideoita sosiaalisen median sisältöön toimeksiantaja yritykselle. Vastauksista kävi ilmi, että ihmiset haluavat nähdä sosiaalisessa mediassa inspiraatiota tuovaa esteettistä sekä hauskaa sisältöä muutaman kerran viikossa.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, josta selviää toimeksiantaja sekä syyt tälle opinnäytetyölle. Johdannosta siirrytään teoriaosuuteen, joka koostuu tietoperustaluvusta, jossa käsitellään opinnäytetyön aiheeseen liittyviä termejä. Teoriaosuuden jälkeen opinnäytetyössä tarkastellaan kyselyä, jonka pohjalle lopullinen ohjeistus sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa varten rakennettiin. Kysely julkaistiin Facebookissa ja se oli aktiivisena kymmenen vuorokautta, jonka aikana vastauksia kertyi yli 60. Määrällisen kyselyn esittelyn jälkeen, opinnäytetyössä tarkastellaan kyselyn tuloksia, analysoidaan vastauksia kaavion ja sanoin. Analyysien perusteella muodostui toimeksiantajan toivoma ohjeistus sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa varten, joka on liitteenä tämän opinnäytetyön lopussa.
Kyselyssä saatujen tulosten mukaan, voitiin selkeästi todeta, mitä sosiaalisen median kanavia ihmiset käyttävät eniten, eli mihin kohdistaa mainonta, millaiset ihmiset seuraavat vaateliikkeitä sosiaalisessa mediassa, matkustavatko nämä ihmiset. Kyselyssä kysyttiin myös parannusehdotuksia, joilla ihmiset saisi seuraamaan vaateliikettä lentokentällä, ja tähän saatiin paljon vastauksia, jonka pohjalta voi antaa parannusideoita sosiaalisen median sisältöön toimeksiantaja yritykselle. Vastauksista kävi ilmi, että ihmiset haluavat nähdä sosiaalisessa mediassa inspiraatiota tuovaa esteettistä sekä hauskaa sisältöä muutaman kerran viikossa.