Oppimistapahtuma kuudesluokkalaisille nuorille rokotustietoisuudesta
Airas, Ninni; Haaparanta, Miia; Husu, Viivi (2021)
Airas, Ninni
Haaparanta, Miia
Husu, Viivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077713
Tiivistelmä
Kansallisen rokotusohjelman tavoitteena on suojata suomalaisia mahdollisimman hyvin rokotteiden avulla estettäviä tauteja vastaan. Rokotteiden ansiosta monet taudin ja niiden jälkitaudit sekä komplikaatiot ovat hyvin harvinaisia tai hävinneet kokonaan Suomesta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kehittää kansallista rokotusohjelmaa sekä seuraa ja arvioi rokotteiden vaikutuksia väestötasolla.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli antaa lisää tietoa kuudesluokkalaisille oppilaille rokotustietoisuudesta kyselyn avulla, perustuen tutkittuun tietoon, sekä lisätä syy-seuraussuhteiden ja lähdekriittisyyden ymmärtämistä. Opinnäytetyö toteutettiin oppimistapahtumana Teamsin välityksellä yhteistyössä Skinnarilan koulun kuudesluokkalaisten ja heidän opettajansa kanssa.
Teoriatietoa kerättiin useista eri tietokannoista ja luotettavista lähteistä teoreettisen viitekehyksen luomiseksi. Viitekehyksessä avattiin tietoa rokotteista, niiden vaikutuksista sekä rokotusasenteista. Teoriatiedon perusteella luotiin kysymyksiä, jotka valittiin oppimistapahtumaan. Kysymykset luotiin huomioiden kohderyhmän ikä ja oppimiskyky. Kysely toteutettiin Kahoot- sivuston avulla. Kyselyssä oppilaat vastasivat väittämiin, jonka jälkeen oikeat vastaukset esitettiin Power Point esityksen avulla. Power Point esitys lähetettiin luokanopettajalle, jotta he voivat käydä oikeita vastauksia uudestaan tarkemmin läpi. Palautetta oppimistapahtumasta kerättiin oppilailta kyselyn viimeisen kysymyksen avulla, oppilaat saivat valita hymiön, joka kuvasi heidän mielipidettään Kahoot-kyselystä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli antaa lisää tietoa kuudesluokkalaisille oppilaille rokotustietoisuudesta kyselyn avulla, perustuen tutkittuun tietoon, sekä lisätä syy-seuraussuhteiden ja lähdekriittisyyden ymmärtämistä. Opinnäytetyö toteutettiin oppimistapahtumana Teamsin välityksellä yhteistyössä Skinnarilan koulun kuudesluokkalaisten ja heidän opettajansa kanssa.
Teoriatietoa kerättiin useista eri tietokannoista ja luotettavista lähteistä teoreettisen viitekehyksen luomiseksi. Viitekehyksessä avattiin tietoa rokotteista, niiden vaikutuksista sekä rokotusasenteista. Teoriatiedon perusteella luotiin kysymyksiä, jotka valittiin oppimistapahtumaan. Kysymykset luotiin huomioiden kohderyhmän ikä ja oppimiskyky. Kysely toteutettiin Kahoot- sivuston avulla. Kyselyssä oppilaat vastasivat väittämiin, jonka jälkeen oikeat vastaukset esitettiin Power Point esityksen avulla. Power Point esitys lähetettiin luokanopettajalle, jotta he voivat käydä oikeita vastauksia uudestaan tarkemmin läpi. Palautetta oppimistapahtumasta kerättiin oppilailta kyselyn viimeisen kysymyksen avulla, oppilaat saivat valita hymiön, joka kuvasi heidän mielipidettään Kahoot-kyselystä.