Turvallista seksiä -kampanjakonsepti
Kirves, Leena (2021)
Kirves, Leena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077727
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni tein konseptisuunnitelman turvallisen seksin kampanjasta. Kampanja on graafisen suunnittelijan (minun) ja seksologi Mirka Liljeqvistin yhteinen projekti ilman taustalla vaikuttavaa brändiä. Turvallisen seksin kampanjan tarkoituksena on antaa z-sukupolven nuorelle arvokasta tietoa seksitautien ja raskauden ehkäisystä eri seksitavoissa sekä tiedottaa kaikille kuuluvista seksuaalioikeuksista – huumorintajuisella, diversiteettiä kunnioittavalla ja visuaalisesti kiinnostavalla kulmalla. Kirjallisessa osiossa avaan turvallisen seksin kehitystä 1800-luvulta tähän päivään ja tutkin kunakin aikana vaikuttaneita normeja, arvoja ja seksuaalisuuteen suhtautumista. Perehdyn kampanjaan käsitteenä sekä muihin saman henkisiin kampanjoihin ja tutkin kohderyhmän arvoja ja tarpeita. Luvussa ”Kampanjakonsepti” käyn läpi viestinnän kärkeä ja visuaalisuutta sekä ratkaisuja niiden takana. As my gratuation project I created a concept for safe sex campaign. The campaign is a collective project of graphic designer (me) and sexologist Mirka Liljeqvist. There is no influence of a brand in the background of the project. The safe sex campaign gives a valuable base of information for target group – young people of generation z. The theme includes facts about how to prevent pregnancy and sexually transmitted diseases. We inform of sexuality rights that concerns everyone of us. All of this is informed with spark of humor, in visually interesting way and taking into account sexual diversity. In the written part of my work I open the history of safe sex, from 1800 century till this day. I look into the norms and values of every period of time and study how people have reacted to sexuality over time. I open the term “campaign” and examine other similar campaigns and the needs and values of target group. In the chapter “Kampanjakonsepti” I go through step by step the visuality and point of communication and all the solutions I have made.