Motivoiva haastattelu uroterapeutin työssä lasten ja nuorten ummetuksen sekä kastelun hoidossa
Koskela, Jonna; Peura, Heidi (2021)
Koskela, Jonna
Peura, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077747
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tutkittua tietoa motivoivasta haastattelusta ja selvittää, kuinka motivoivaa haastattelua hyödynnettäisiin sähköisenä apulomakkeena HUS sairaanhoitoalueen lasten ja nuorten poliklinikan uroterapeutin vastaanottotyössä. Tavoitteena oli tehdä sähköinen apulomake avuksi vastaanottotyöhön. Tilaajan mielestä motivoivaa haastattelua tarvitaan uroterapeutin vastaanottotoiminnassa, sillä kastelun ja ummetuksen hoitaminen edellyttävät asiakkaan motivoitumista. Opinnäytetyön alussa laadimme kyselylomakkeen, jolla kartoitettiin uroterapeutin käyttämät metodit liittyen motivoivaan haastatteluun. Avoimenkyselyn vastaukset purettiin käymällä läpi saadut vastaukset ja analysoitiin käyttäen apuna motivoivan haastattelun, kastelun ja ummetuksen teoriatietoa.
Sähköinen apulomake oli testikäytössä kolmen viikon ajan uroterapeutin vastaanotolla, minkä jälkeen uroterapeutti arvioi tuotoksen ja antoi kirjallisesti korjausehdotuksia. Erityisesti sähköisen apulomakkeen visuaalisuus ja lapsille sopivat arviointiasteikot ja -kuvat helpottivat kartoitustyötä vastaanotolla. Sähköinen apulomake muokattiin toimeksiantajan ehdotuksien mukaisesti, minkä jälkeen se pystyttiin ottamaan vastaanotolla jatkuvaan käyttöön.
Opinnäytetyöprosessin aikana eettisyyttä ja luotettavuutta tarkasteltiin jatkuvasti. Tilaajalta pyydettiin kirjallinen suostumus motivoivan haastattelun alkukartoituskyselyn vastauksien kirjoittamisesta opinnäytetyöhön. Lisäksi pyydettiin suostumus toimeksiantajan osittaisen nimen käyttämiseen opinnäytetyössä. Tutkimuksessa käytettiin luotettavia tutkittuun näyttöön perustuvia lähteitä. Johtopäätöksenä voidaan todeta motivoivan haastattelun olevan erinomainen työväline ummetuksen ja kastelun hoitamisessa sen motivaatiota herättelevän vaikutuksen vuoksi. Apulomake toimii nimensä mukaisesti apuna vastaanotolla ja muistilistana. Kehittämisalueena motivoivan haastattelun tuominen vastaanottotyöhön sähköisen apulomakkeen muodossa oli haasteellinen, mutta kuitenkin antoisa, sillä sen avulla saatiin konkreettinen apu uroterapeutin vastaanotolle motivaation kartoittamiseen.
Sähköinen apulomake oli testikäytössä kolmen viikon ajan uroterapeutin vastaanotolla, minkä jälkeen uroterapeutti arvioi tuotoksen ja antoi kirjallisesti korjausehdotuksia. Erityisesti sähköisen apulomakkeen visuaalisuus ja lapsille sopivat arviointiasteikot ja -kuvat helpottivat kartoitustyötä vastaanotolla. Sähköinen apulomake muokattiin toimeksiantajan ehdotuksien mukaisesti, minkä jälkeen se pystyttiin ottamaan vastaanotolla jatkuvaan käyttöön.
Opinnäytetyöprosessin aikana eettisyyttä ja luotettavuutta tarkasteltiin jatkuvasti. Tilaajalta pyydettiin kirjallinen suostumus motivoivan haastattelun alkukartoituskyselyn vastauksien kirjoittamisesta opinnäytetyöhön. Lisäksi pyydettiin suostumus toimeksiantajan osittaisen nimen käyttämiseen opinnäytetyössä. Tutkimuksessa käytettiin luotettavia tutkittuun näyttöön perustuvia lähteitä. Johtopäätöksenä voidaan todeta motivoivan haastattelun olevan erinomainen työväline ummetuksen ja kastelun hoitamisessa sen motivaatiota herättelevän vaikutuksen vuoksi. Apulomake toimii nimensä mukaisesti apuna vastaanotolla ja muistilistana. Kehittämisalueena motivoivan haastattelun tuominen vastaanottotyöhön sähköisen apulomakkeen muodossa oli haasteellinen, mutta kuitenkin antoisa, sillä sen avulla saatiin konkreettinen apu uroterapeutin vastaanotolle motivaation kartoittamiseen.