Itsenäisyyttä ja unelmia tutkimassa - draamaa kehitysvammaisten ryhmäkodissa
Airaksinen, Anniina; Hurri, Annastiina (2012)
Airaksinen, Anniina
Hurri, Annastiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015666
Tiivistelmä
Toimintakeskeinen opinnäytetyö toteutettiin osana vuosille 2010–2013 sijoittuvaa Tutkivan teatterityön keskuksen Voimaa taiteesta –hanketta, jossa Laurea-ammattikorkeakoulu on yhteistyökumppanina. Hankkeen tavoitteena on muun muassa tuoda luovia työmenetelmiä osaksi sosiaali– ja terveysalan työkenttää. Opinnäytetyön tapahtumapaikkana toimi Ruusuhaan ryhmäkoti Vantaan Rekolassa, joka on kahdeksan kehitysvammaisen koti. Opinnäytetyö toteutettiin kevään ja syksyn 2012 aikana. Toimintaan sisältyi yhteensä kahdeksan draamatuokiota, jotka toteutettiin pääsääntöisesti kerran viikossa ilta-aikaan elo-lokakuun 2012 aikana. Tuokioihin osallistui yleensä 4-6 asukasta sekä sillä hetkellä työvuorossa ollut ryhmäkodinohjaaja.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli tukea ryhmäkodin asukkaita käsittelemään heidän itse valitsemiaan teemoja draamallisin menetelmin. Teemat kartoitettiin keväällä 2012 tehtyjen vierailujen ja niiden aikana asukkaiden kanssa käytyjen keskustelujen kautta. Teemoiksi nousivat itsenäistyminen ja tulevaisuuden haaveet, joiden pohjalta syksyn draamaprosessia lähdettiin luomaan. Asukkaat ovat muuttaneet Ruusuhakaan keväällä 2009 ja se on heille jokaiselle ensimmäinen oma koti, joten itsenäistyminen ja oman elämän rakentaminen ovat vielä pinnalla asukkaiden keskuudessa.
Varsinaiset draamaharjoitukset suunniteltiin jokaiselle kerralle edellisten tuokioiden pohjalta, jotta tuokioiden sisältö pysyy tarkoituksenmukaisena. Tuokioiden rakenne pysyi samanlaisena koko toiminnan ajan sisältäen muun muassa alku- ja loppurituaalit. Tarkoituksena oli saada aikaan mahdollisimman osallistava prosessi, jossa asukkaat pääsevät vaikuttamaan prosessin kulkuun ja saavat oman äänensä kuuluviin. Oleellista oli myös tehdä näkyväksi asukkaiden omia tulevaisuuden haaveita ja sitä, mitä itsenäistyminen heille tarkoittaa.
Toinen opinnäytetyön tavoite oli kartuttaa opinnäytetyöntekijöiden draamanohjaustaitoja sekä yksilö– että ryhmätasolla. Tavoitteiden toteutumista arvioitiin asukkailta ja työntekijöiltä kerätyn palautteen sekä loppuhaastatteluiden ja -kyselyiden avulla. Lisäksi opinnäytetyöntekijät arvioivat omaa toimintaansa päivittämällä oppimispäiväkirjaa jokaisen tuokion jälkeen.
Toiminnassa otettiin huomioon asukkaiden omat toiveet ja tarpeet, jotka olivat ensimmäisen tavoitteen kannalta oleellisia. Prosessin edetessä ja arvioinnissa kävi ilmi viitteitä siitä, että ensimmäinen tavoite toteutui useamman asukkaan kohdalla. Pääosin asukkaat kokivat päässeensä ilmaisemaan itseään ja mielipiteitään draamaprosessissa, joka tekijöiden mielestä jo itsessään tukee tavoitteen toteutumista. Prosessin teemoja käsiteltiin asukkaiden mielestä riittävästi ja draamatuokioihin oli heidän mielestään myös mukavaa osallistua. Haasteena opinnäytetyössä oli kehitysvammaisten yksilöllisten ominaisuuksien huomioiminen draamaprosessissa, joka korostui tiukan aikataulun puitteissa. Opinnäytetyöntekijät saivat itse arvokasta oppia draamaprosessin ohjaamisesta ja juuri kehitysvammaisten yksilöllisestä kohtaamisesta.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli tukea ryhmäkodin asukkaita käsittelemään heidän itse valitsemiaan teemoja draamallisin menetelmin. Teemat kartoitettiin keväällä 2012 tehtyjen vierailujen ja niiden aikana asukkaiden kanssa käytyjen keskustelujen kautta. Teemoiksi nousivat itsenäistyminen ja tulevaisuuden haaveet, joiden pohjalta syksyn draamaprosessia lähdettiin luomaan. Asukkaat ovat muuttaneet Ruusuhakaan keväällä 2009 ja se on heille jokaiselle ensimmäinen oma koti, joten itsenäistyminen ja oman elämän rakentaminen ovat vielä pinnalla asukkaiden keskuudessa.
Varsinaiset draamaharjoitukset suunniteltiin jokaiselle kerralle edellisten tuokioiden pohjalta, jotta tuokioiden sisältö pysyy tarkoituksenmukaisena. Tuokioiden rakenne pysyi samanlaisena koko toiminnan ajan sisältäen muun muassa alku- ja loppurituaalit. Tarkoituksena oli saada aikaan mahdollisimman osallistava prosessi, jossa asukkaat pääsevät vaikuttamaan prosessin kulkuun ja saavat oman äänensä kuuluviin. Oleellista oli myös tehdä näkyväksi asukkaiden omia tulevaisuuden haaveita ja sitä, mitä itsenäistyminen heille tarkoittaa.
Toinen opinnäytetyön tavoite oli kartuttaa opinnäytetyöntekijöiden draamanohjaustaitoja sekä yksilö– että ryhmätasolla. Tavoitteiden toteutumista arvioitiin asukkailta ja työntekijöiltä kerätyn palautteen sekä loppuhaastatteluiden ja -kyselyiden avulla. Lisäksi opinnäytetyöntekijät arvioivat omaa toimintaansa päivittämällä oppimispäiväkirjaa jokaisen tuokion jälkeen.
Toiminnassa otettiin huomioon asukkaiden omat toiveet ja tarpeet, jotka olivat ensimmäisen tavoitteen kannalta oleellisia. Prosessin edetessä ja arvioinnissa kävi ilmi viitteitä siitä, että ensimmäinen tavoite toteutui useamman asukkaan kohdalla. Pääosin asukkaat kokivat päässeensä ilmaisemaan itseään ja mielipiteitään draamaprosessissa, joka tekijöiden mielestä jo itsessään tukee tavoitteen toteutumista. Prosessin teemoja käsiteltiin asukkaiden mielestä riittävästi ja draamatuokioihin oli heidän mielestään myös mukavaa osallistua. Haasteena opinnäytetyössä oli kehitysvammaisten yksilöllisten ominaisuuksien huomioiminen draamaprosessissa, joka korostui tiukan aikataulun puitteissa. Opinnäytetyöntekijät saivat itse arvokasta oppia draamaprosessin ohjaamisesta ja juuri kehitysvammaisten yksilöllisestä kohtaamisesta.