Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Digimarkkinointisuunnitelma sosiaalisen median kanavissa yritys X:lle

Mäkinen, Jenna (2021)

 
Avaa tiedosto
opinnäytetyö_jennamäkinen-l.pdf (1.911Mt)
opinnäytetyö_jennamäkinen-l.pdf (1.911Mt)
opinnäytetyö_jennamäkinen-l.pdf (1.911Mt)
Lataukset: 


Mäkinen, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107932
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä digimarkkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Toimeksiantajayritys on pian liiketoimintansa avaava verkkokauppa, joka toimii B2C-sektorilla. Toimeksiantajaan toiveesta opinnäytetyössä käytetään mainintaa yritys X. Digimarkkinointisuunnitelma on luotu toimeksiantajan toiveiden ja tavoitteiden mukaan. Digimarkkinointisuunnitelmasta on pyritty tekemään helposti toteutettava toimeksiantajan vähäisten resurssien vuoksi.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan, mitä on markkinointi ja digimarkkinointi. Tämän jälkeen perehdytään sosiaalisen median markkinointiin ja käydään läpi toimeksiantajan kannalta oleellisimmat sosiaalisen median kanavat. Teoriaosuudessa käydään läpi myös SOSTAC-malli, jonka pohjalta digimarkkinointisuunnitelma on tehty.

Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty toimeksiantajalle tehtyä teemahaastattelua. Teemahaastattelun tietojen pohjalta suunniteltiin digimarkkinointisuunnitelma SOSTAC-mallin mukaisesta. Toisena tutkimusmenetelmänä on käytetty vertailuanalyysia, jossa on vertailtu toimeksiantajan kolmen kilpailijan toimintaa sosiaalisen median kanavissa digimarkkinoinnin näkökulmasta. Vertailtavia kohteita olivat sosiaalisen median kanavien visuaalisuus, informatiivisuus ja aktiivisuus. Vertailuanalyysin avulla löydettiin toimivia käytäntöjä omaan digimarkkinointisuunnitelmaan ja toimeksiantajan mahdollisuus erottua joukosta.

Toiminnallisessa osassa tehtiin digimarkkinointisuunnitelma SOSTAC-mallia, teemahaastattelua ja vertailuanalyysia hyödyntäen. Toimitusjohtajalle tehdyn teemahaastattelun avulla kuvattiin toimeksiantajayrityksen nykytila ja tavoitteet. Näiden jälkeen suunniteltiin strategia ja toimintasuunnitelma ja lopuksi asetettiin vielä mittarit, jolla toimeksiantaja pääsee seuraamaan digimarkkinointisuunnitelman tuloksia ja asetettujen tavoitteiden toteutumista. Digimarkkinointisuunnitelma pitää sisällään toimeksiantajalle oleellisemmat sosiaalisen median kanavat ja niiden hyödyntämisen markkinoinnissa. Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin markkinoinnin vuosikello, jota hyödyntämällä toimeksiantaja pääsee toteuttamaan digimarkkinointisuunnitelmaa. Toimeksiantaja ottaa digimarkkinointisuunnitelman käyttöönsä kesällä 2021.
 
The purpose of this thesis was to make a digital marketing plan for the commissioner company. The commissioner company is an online store that will soon open its business and will operate in the B2C business. At the request of the commissioner the thesis uses the term company X. to have the company remain anonymous. The digital marketing plan is created according to the wishes and goals of the commissioner. Efforts are made to make the digital marketing plan easy to implement due to the commissioner’s limited resources.

The theoretical section of the thesis focuses on marketing and digital marketing. This is followed by an introduction to social media marketing and a review of the most relevant social media channels for the commissioner. The theoretical section also covers the SOSTAC model, on the basis of which the digital marketing plan is made.

The research method of the thesis is a thematic interview made with the commissioner. Based on the information from the thematic interview, a digital marketing plan based on the SOSTAC model is designed. Another research method used is benchmarking, which compares the activities of the commissioner’s three competitors in social media channels from the digital marketing point of view. The objects are to compare the visuality, informativeness and activity of social media channels. Benchmarking was used to map workable practices for the digital marketing plan and the opportunity for the commissioner to stand out from the crowd.

In the functional section, a digital marketing plan was made using the SOSTAC model, the results of the thematic interview and benchmarking. A thematic interview with the CEO described the current status and goals of the client company. These were followed by the design of a strategy and action plan and, finally, the indicators to enable the client to monitor the results of the digital marketing plan and the achievement of the set objectives were reviewed. The digital marketing plan includes the social media channels that are more relevant to the commissioner and their utilization in marketing. The output of the thesis is an annual marketing clock, which the commissioner can use to implement a digital marketing plan. The client will adopt the digital marketing plan in the summer of 2021.







Keywords: digital marketing, digital marketing plan, marketing, social media, sostac-model
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste