Pk-yrityksen nousu ja tuho
Reinikka, Markus (2021)
Reinikka, Markus
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107956
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä seurataan yhden pk-yrityksen markkinoinnin kehittämistä vuosien 2012–2016 väliseltä ajalta. Tarkoituksena oli löytää yritykselle lisää ostavia asiakkaita. Myös mahdollisuuksia tarjota tuotteitaan useammille eri yrityksille. Haasteena yrityksellä oli myös löytää se asiakas, joka lopulta voittaa tarjouskilpailun ja tarjota pk yritystuotteitaan heille. Tätä
varten yritys otti käyttöön FaktaNet Liven, jonka avulla myyntityötä saatiin kohdennettua paremmin. Yritys osallistui useamman kerran messuille ja opinnäytetyö tarkastelee niistä saatuja hyötyjä numeraalisesti tarjouskyselyjen ja asiakaskannan kasvattamisen osalta.
Opinnäytetyön tietoperusta liittyy markkinointiviestintään ja sieltä erityisesti henkilökohtaiseen myyntityöhön ja myyntityön eri vaiheisiin. Tietoperustan mukaan henkilökohtainen myyntityö on jossain tapauksissa välttämätöntä. Sähköpostimarkkinointia sivuttiin myös hieman, koska se on yrityksellä päämarkkinointiväline messujen osallistumisen lomassa. Messuihin liittyvästä teoriasta selvisi, miten menestyä messuilla. Isoin työ onkin sitten vasta messujen jälkeen. Tuloksena opinnäytetyö paljasti sen, ettei pelkkä hyvä liikeidea ja toimiva henkilöstö pelkästään tuo menestystä liike-elämässä. Pelkällä tarjouskyselyjen ja asiakasmäärän
kasvattamisella ei välttämättä saada tehtyä tulosta.
varten yritys otti käyttöön FaktaNet Liven, jonka avulla myyntityötä saatiin kohdennettua paremmin. Yritys osallistui useamman kerran messuille ja opinnäytetyö tarkastelee niistä saatuja hyötyjä numeraalisesti tarjouskyselyjen ja asiakaskannan kasvattamisen osalta.
Opinnäytetyön tietoperusta liittyy markkinointiviestintään ja sieltä erityisesti henkilökohtaiseen myyntityöhön ja myyntityön eri vaiheisiin. Tietoperustan mukaan henkilökohtainen myyntityö on jossain tapauksissa välttämätöntä. Sähköpostimarkkinointia sivuttiin myös hieman, koska se on yrityksellä päämarkkinointiväline messujen osallistumisen lomassa. Messuihin liittyvästä teoriasta selvisi, miten menestyä messuilla. Isoin työ onkin sitten vasta messujen jälkeen. Tuloksena opinnäytetyö paljasti sen, ettei pelkkä hyvä liikeidea ja toimiva henkilöstö pelkästään tuo menestystä liike-elämässä. Pelkällä tarjouskyselyjen ja asiakasmäärän
kasvattamisella ei välttämättä saada tehtyä tulosta.