Muotoiluprosessin kehittäminen Sarake Oy:lle
Jäppinen, Essi (2021)
Jäppinen, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108050
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää muotoiluprosessi IT-alan yrityksen tuotesuunnittelua varten. Toimeksiantajana oli Sarake Oy, joka on erikoistunut tiedon- ja innovaationhallintaan liittyviin palveluihin. Yrityksen tarjontaan kuuluu alaan liittyviä tuotteita. Tarkoituksena oli luoda toimintamalli, jota käyttämällä yrityksen tuotemuotoilua voi tulevaisuudessa tehdä. Kehittämistehtävä suoritettiin valitsemalla muotoiluprosessin pohjaksi Stanfordin yliopiston kehittämä viisivaiheinen muotoiluajattelumalli, jonka kolmeen ensimmäiseen vaiheeseen valittiin yrityksen käyttöön sopivia palvelumuotoilun menetelmiä.
Opinnäytetyön tietopohjana oli palvelumuotoilu ja Stanfordin yliopiston kehittämä muotoiluajattelumalli. Teoriaosuudessa kuvattiin palvelumuotoilun menetelmiä ja palvelumuotoilun yrityksille tuomaa arvoa sekä Stanfordin muotoiluajattelumallin eri vaiheita.
Kehittämismenetelminä käytettiin benchmarkingia ja asiantuntija-arviota. Vertailukumppaneiksi valittiin 11 palvelumuotoiluprojektia, joista poimittiin niissä käytettyjä menetelmiä. Menetelmät valittiin, jos niiden katsottiin kuuluvan Stanfordin mallin Ymmärrä-, Määrittele- tai Ideoi-vaiheisiin, ja ne teemoiteltiin vaiheiden mukaisesti. Löydetyistä menetelmistä valittiin asiantuntija-arviota käyttäen kaksi menetelmää jokaista vaihetta kohti.
Kehittämistyön tuloksena syntyi muotoiluprosessi, johon valitut menetelmät sopivat kohdeyrityksessä käytettäviksi ja voidaan helposti jalkauttaa yritykseen. Prosessissa käytettäviksi palvelumuotoilun menetelmiksi valittiin Ymmärrä-vaiheeseen benchmarking ja haastattelu, Määrittele-vaiheeseen Kuinka voisimme? -kysymys ja polun mallintaminen ja Ideoi-vaiheeseen brainstorming ja storyboard. Prosessiin otettiin lisämenetelmäksi tiedon jäsentelyä helpottava affinity diagram, jota voi käyttää Ymmärrä- ja Ideoi-vaiheissa. Jatkokehitysehdotuksena prosessiin voi lisätä uusia menetelmiä tai kuvata tarkemmin Stanfordin mallin Prototypoi- ja Testaa-vaiheita. Palvelumuotoilun onnistumisen mittaamista voi myös tutkia jatkossa.
Opinnäytetyön tietopohjana oli palvelumuotoilu ja Stanfordin yliopiston kehittämä muotoiluajattelumalli. Teoriaosuudessa kuvattiin palvelumuotoilun menetelmiä ja palvelumuotoilun yrityksille tuomaa arvoa sekä Stanfordin muotoiluajattelumallin eri vaiheita.
Kehittämismenetelminä käytettiin benchmarkingia ja asiantuntija-arviota. Vertailukumppaneiksi valittiin 11 palvelumuotoiluprojektia, joista poimittiin niissä käytettyjä menetelmiä. Menetelmät valittiin, jos niiden katsottiin kuuluvan Stanfordin mallin Ymmärrä-, Määrittele- tai Ideoi-vaiheisiin, ja ne teemoiteltiin vaiheiden mukaisesti. Löydetyistä menetelmistä valittiin asiantuntija-arviota käyttäen kaksi menetelmää jokaista vaihetta kohti.
Kehittämistyön tuloksena syntyi muotoiluprosessi, johon valitut menetelmät sopivat kohdeyrityksessä käytettäviksi ja voidaan helposti jalkauttaa yritykseen. Prosessissa käytettäviksi palvelumuotoilun menetelmiksi valittiin Ymmärrä-vaiheeseen benchmarking ja haastattelu, Määrittele-vaiheeseen Kuinka voisimme? -kysymys ja polun mallintaminen ja Ideoi-vaiheeseen brainstorming ja storyboard. Prosessiin otettiin lisämenetelmäksi tiedon jäsentelyä helpottava affinity diagram, jota voi käyttää Ymmärrä- ja Ideoi-vaiheissa. Jatkokehitysehdotuksena prosessiin voi lisätä uusia menetelmiä tai kuvata tarkemmin Stanfordin mallin Prototypoi- ja Testaa-vaiheita. Palvelumuotoilun onnistumisen mittaamista voi myös tutkia jatkossa.