Etäjohtamisen kehittäminen perheoikeudellisissa palveluissa
Suomalainen, Petra; Helisniemi-Närvä, Sari (2021)
Suomalainen, Petra
Helisniemi-Närvä, Sari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118193
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on etäjohtamisen kehittäminen perheoikeudellisissa palveluissa. Aihe on ajankohtainen ja mielenkiintoinen, sillä maaliskuussa 2020 koronaviruksen aiheuttaman pandemian takia suuri osa ihmisistä Suomessa ja maailmalla joutuivat siirtymään äkillisesti ainakin osittaiseen etätyöhön. Sosiaalialalla tehtävää etätyötä on tutkittu vähän ja siitä ei ole riittävästi tietoa, joten opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda lisäarvoa ajankohtaiseen aiheeseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten etäjohtaminen ja etätyö on koettu perheoikeudellisissa palveluissa sekä löytää ideoita etäjohtamisen kehittämiselle. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään kaupungin perheoikeudellisissa palveluissa. Opinnäytetyö palvelee kyseisen organisaation esihenkilöitä ja työntekijöitä sekä mahdollisesti laajempaa yleisöä, jotka ovat kiinnostuneita etäjohtamisesta ja etätyöstä sosiaalialan työssä.
Opinnäytetyön viitekehykseksi nostettiin etätyö, johtaminen ja etäjohtaminen, niiden ilmentyminen erityisesti sosiaalialla sekä niihin liittyvät haasteet. Lisäksi tuotiin esille tietoa digitalisaatiosta, etätyön työhyvinvoinnista ja sosiaalialan johtamisen eettisyydestä.
Opinnäytetyön kehittämistehtävä toteutettiin laadullisena ja tutkimuksellisena kehittämistyönä perheoikeudellisissa palveluissa. Kehittämistehtävä oli osallistava ja toteutettiin moniosaisena. Kehittämistehtävässä haastateltiin kahta perheoikeudellisten palveluiden esihenkilöä sekä yksikön työntekijöille järjestettiin workshop eli työpaja. Haastattelut sekä workshop toteutettiin Teams-yhteyksin maaliskuussa 2021. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja workshopissa hyödynnettiin monia ideointitapoja kehitysideoiden löytämiseksi.
Aineisto analysoitiin ja haastatteluista ja workshopista nousi esille monia tärkeitä teemoja. Etäjohtamiseen ja etätyöhön siirtyminen oli nopeaa ja siinä vaadittiin esihenkilöiltä kykyä tehdä nopeita ja rohkeita ratkaisuja. Etäjohtamisessa viestintä koettiin tärkeänä. Suurimmiksi haasteiksi koettiin fyysinen etäisyys ja siitä aiheutuvat ongelmat, kuten informaatiovaje ja väärinymmärrykset. Etäjohtamisessa ja etätyössä pidettiin tärkeänä työhyvinvointia ja erityisesti liikunta ja työergonomia nousivat aineistosta esille. Workshopiin osallistujat kokivat myös haasteelliseksi kaikenlaisen vuorovaikutuksen vähentymisen ja toivoivat selkeämpiä ohjeistuksia etätyön tekemiseen sekä uusia menetelmiä vuorovaikutuksen lisäämiseen.
Kehittämistyön tuloksista on luettavissa, että etäjohtamisella ja etätyöllä nähdään olevan paljon mahdollisuuksia, mutta myös haasteita ja nämä tulokset ovat samassa linjassa teoriaperustan kanssa. Tarkemmin tarkasteltaessa kehittämiskohteet liittyivät etäjohtamisen vuorovaikutuksen kehittämiseen, itsensä johtamisen mahdollisuuksiin sekä epäselviin toimintaohjeisiin.
Jatkokehittämiseen liittyen olisi mielenkiintoista tarkastella, miten etäjohtaminen kehittyy pidemmällä aikavälillä ja miten etäjohtaminen ja etätyö jatkuvat koronapandemian loputtua ja millaisia pysyviä muutoksia pandemia on tuonut sosiaalialan työhön laajemmin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten etäjohtaminen ja etätyö on koettu perheoikeudellisissa palveluissa sekä löytää ideoita etäjohtamisen kehittämiselle. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään kaupungin perheoikeudellisissa palveluissa. Opinnäytetyö palvelee kyseisen organisaation esihenkilöitä ja työntekijöitä sekä mahdollisesti laajempaa yleisöä, jotka ovat kiinnostuneita etäjohtamisesta ja etätyöstä sosiaalialan työssä.
Opinnäytetyön viitekehykseksi nostettiin etätyö, johtaminen ja etäjohtaminen, niiden ilmentyminen erityisesti sosiaalialla sekä niihin liittyvät haasteet. Lisäksi tuotiin esille tietoa digitalisaatiosta, etätyön työhyvinvoinnista ja sosiaalialan johtamisen eettisyydestä.
Opinnäytetyön kehittämistehtävä toteutettiin laadullisena ja tutkimuksellisena kehittämistyönä perheoikeudellisissa palveluissa. Kehittämistehtävä oli osallistava ja toteutettiin moniosaisena. Kehittämistehtävässä haastateltiin kahta perheoikeudellisten palveluiden esihenkilöä sekä yksikön työntekijöille järjestettiin workshop eli työpaja. Haastattelut sekä workshop toteutettiin Teams-yhteyksin maaliskuussa 2021. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja workshopissa hyödynnettiin monia ideointitapoja kehitysideoiden löytämiseksi.
Aineisto analysoitiin ja haastatteluista ja workshopista nousi esille monia tärkeitä teemoja. Etäjohtamiseen ja etätyöhön siirtyminen oli nopeaa ja siinä vaadittiin esihenkilöiltä kykyä tehdä nopeita ja rohkeita ratkaisuja. Etäjohtamisessa viestintä koettiin tärkeänä. Suurimmiksi haasteiksi koettiin fyysinen etäisyys ja siitä aiheutuvat ongelmat, kuten informaatiovaje ja väärinymmärrykset. Etäjohtamisessa ja etätyössä pidettiin tärkeänä työhyvinvointia ja erityisesti liikunta ja työergonomia nousivat aineistosta esille. Workshopiin osallistujat kokivat myös haasteelliseksi kaikenlaisen vuorovaikutuksen vähentymisen ja toivoivat selkeämpiä ohjeistuksia etätyön tekemiseen sekä uusia menetelmiä vuorovaikutuksen lisäämiseen.
Kehittämistyön tuloksista on luettavissa, että etäjohtamisella ja etätyöllä nähdään olevan paljon mahdollisuuksia, mutta myös haasteita ja nämä tulokset ovat samassa linjassa teoriaperustan kanssa. Tarkemmin tarkasteltaessa kehittämiskohteet liittyivät etäjohtamisen vuorovaikutuksen kehittämiseen, itsensä johtamisen mahdollisuuksiin sekä epäselviin toimintaohjeisiin.
Jatkokehittämiseen liittyen olisi mielenkiintoista tarkastella, miten etäjohtaminen kehittyy pidemmällä aikavälillä ja miten etäjohtaminen ja etätyö jatkuvat koronapandemian loputtua ja millaisia pysyviä muutoksia pandemia on tuonut sosiaalialan työhön laajemmin.