Brändi tilassa : brändin ilmentäminen yrityksen toimitilan sisustusarkkitehtuurissa
Räty, Maiju (2021)
Räty, Maiju
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108081
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin brändin ilmentämistä yrityksen toimitilan sisustusarkkitehtuurissa. Opinnäytetyö oli toimeksianto luovien alojen valmennuskursseja toteuttavalta Teho-Opisto Oy:ltä. Toiminnan laajentuessa yrityksellä oli tarve tulevan toimitilan tila- ja sisustussuunnittelulle sekä brändin yhä vahvemmalle viestimiselle toimitilassa. Työssä hyödynnettiin Double Diamond-suunnittelumenetelmää. Prosessia taustoitettiin perehtymällä teoriatietoon brändäyksestä, luovuudesta ja oppimistilasuunnittelusta sekä analysoimalla olemassa olevia referenssikohteita. Lisäksi brändianalyysi antoi suuntaa suunnittelutyölle.
Lopputuloksena toteutettiin Teho-opisto Oy:n brändiä ilmentävä tila- ja sisustussuunnitelmakonsepti, jossa huomioitiin tilan käyttötarkoitus luovana oppimisympäristönä. Suunnitelma toteutettiin konseptitaisoisena, sillä työtä tehdessä varsinainen toimitila oli yhä etsinnässä. Suunnitelmassa huomioitiin Teho-Opiston brändin lisäksi parhaillaan kehittyvä Teho-Opiston kansainvälinen brändi Scandinavian Design School.
Teho-Opiston brändi kuvautui aitona, helposti lähestyttävänä, unelmia toteuttavana, luovana, rentona ja ammattitaitoisena. Myös seikkailuhenkisyys, yhteisöllisyys ja huolehtijan-rooli nousivat esille. Tilatarpeita kartoittavassa kyselyssä esille nousivat lisätilan tarve, toive rauhalliselle työskentelylle, seisomatyöpisteille, etäopetus- ja videointitilalle sekä tarvikkeiden säilyttämiselle. Nykyisten tilojen akustiikka, ergonomia ja tilajako koettiin pääasiassa toimiviksi. Tyyliltään tiloihin toivottiin muun muassa tyylikkyyttä.
Työn tavoitteena oli tuoda Teho-Opiston liiketoiminnalle lisäarvoa toimitilan brändäyksen toimiessa jatkossa Teho-Opiston käyntikorttina. Toimiva oppimistilasuunnittelu edistää myös tuloksellisen opetustoiminnan jatkumista ja kehittymistä. Ammatillisen kehittymisen kannalta aihe oli kiinnostava ja ajankohtainen niin tilabrändäyksen kuin oppimistilasuunnittelun näkökulmasta.
Lopputuloksena toteutettiin Teho-opisto Oy:n brändiä ilmentävä tila- ja sisustussuunnitelmakonsepti, jossa huomioitiin tilan käyttötarkoitus luovana oppimisympäristönä. Suunnitelma toteutettiin konseptitaisoisena, sillä työtä tehdessä varsinainen toimitila oli yhä etsinnässä. Suunnitelmassa huomioitiin Teho-Opiston brändin lisäksi parhaillaan kehittyvä Teho-Opiston kansainvälinen brändi Scandinavian Design School.
Teho-Opiston brändi kuvautui aitona, helposti lähestyttävänä, unelmia toteuttavana, luovana, rentona ja ammattitaitoisena. Myös seikkailuhenkisyys, yhteisöllisyys ja huolehtijan-rooli nousivat esille. Tilatarpeita kartoittavassa kyselyssä esille nousivat lisätilan tarve, toive rauhalliselle työskentelylle, seisomatyöpisteille, etäopetus- ja videointitilalle sekä tarvikkeiden säilyttämiselle. Nykyisten tilojen akustiikka, ergonomia ja tilajako koettiin pääasiassa toimiviksi. Tyyliltään tiloihin toivottiin muun muassa tyylikkyyttä.
Työn tavoitteena oli tuoda Teho-Opiston liiketoiminnalle lisäarvoa toimitilan brändäyksen toimiessa jatkossa Teho-Opiston käyntikorttina. Toimiva oppimistilasuunnittelu edistää myös tuloksellisen opetustoiminnan jatkumista ja kehittymistä. Ammatillisen kehittymisen kannalta aihe oli kiinnostava ja ajankohtainen niin tilabrändäyksen kuin oppimistilasuunnittelun näkökulmasta.