Markkinoinnin vuosikello suomalaisissa talviurheilutapahtumissa
Laukkanen, Henna-Riikka (2021)
Laukkanen, Henna-Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118331
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinoinnin vuosikello suomalaisissa talviurheilutapahtumissa, ja sen toimeksiantajana oli Kontiolahden Urheilijat ry. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yhtenäinen ja tapahtumien tavoitteiden mukainen vuosikello suomalaisille talviurheilutapahtumille. Sen lisäksi opinnäytetyö toimi keskustelunavauksena kolmen eri talviurheilulajin maailmancup-kilpailuiden markkinointiyhteistyöstä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka lopputuotoksena on markkinoinnin vuosikello. Vuosikelloon kerättiin aineistoa puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joiden pääteemana oli tapahtumien markkinointi. Haastatteluihin osallistuivat toimeksiantajan lisäksi kahden muun samantyylisen Suomessa järjestettävän talviurheilutapahtuman edustajaa.
Opinnäytetyön tuotoksena tehty vuosikello rakennettiin markkinoinnin eri kanavien kautta. Kanavat valittiin haastatteluissa esille tulleista tapahtumien käytössä olleista kanavista. Vuosikelloon kirjattiin, kuinka usein missäkin kanavassa mainostettiin, ja sen lisäksi vuosikelloon sisältyi mainonnan sisältöehdotuksia. Vuosikello pyrittiin luomaan erilaisille talviurheilutapahtumille sopivaksi. Tarkoituksena oli kuitenkin luoda helposti muokattava pohja, jota tapahtumanjärjestäjät voisivat tarkentaa oman tapahtumansa käyttöön sopivaksi. The subject of this thesis is an annual marketing timetable for Finnish winter sports events. The thesis is commissioned by Kontiolahden Urheilijat ry. The goal for the thesis was to create a coherent annual timetable for Finnish winter sports events, which supports the objectives of the events. In addition, this thesis opens up opportunities for creating marketing collaboration between three winter sports World Cup competitions.
The thesis is functional and the final result of the thesis is the annual marketing timetable. Material was collected for the annual timetable with semi-structured theme interviews. Besides the commissioner, representatives of two other similar winter sports events in Finland took part in the interviews.
The annual timetable, which was the output of the thesis, was built through various marketing channels. The channels were selected based on the information gained at the interviews. The annual timetable contains details on the channels used in marketing and the timing of marketing as well as suggestions for advertising the contents. The aim was to create an annual timetable suitable for various types of winter sports events. However, the intention was to create an easily customizable template that event organizers could refine to suit the use of their own event.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka lopputuotoksena on markkinoinnin vuosikello. Vuosikelloon kerättiin aineistoa puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joiden pääteemana oli tapahtumien markkinointi. Haastatteluihin osallistuivat toimeksiantajan lisäksi kahden muun samantyylisen Suomessa järjestettävän talviurheilutapahtuman edustajaa.
Opinnäytetyön tuotoksena tehty vuosikello rakennettiin markkinoinnin eri kanavien kautta. Kanavat valittiin haastatteluissa esille tulleista tapahtumien käytössä olleista kanavista. Vuosikelloon kirjattiin, kuinka usein missäkin kanavassa mainostettiin, ja sen lisäksi vuosikelloon sisältyi mainonnan sisältöehdotuksia. Vuosikello pyrittiin luomaan erilaisille talviurheilutapahtumille sopivaksi. Tarkoituksena oli kuitenkin luoda helposti muokattava pohja, jota tapahtumanjärjestäjät voisivat tarkentaa oman tapahtumansa käyttöön sopivaksi.
The thesis is functional and the final result of the thesis is the annual marketing timetable. Material was collected for the annual timetable with semi-structured theme interviews. Besides the commissioner, representatives of two other similar winter sports events in Finland took part in the interviews.
The annual timetable, which was the output of the thesis, was built through various marketing channels. The channels were selected based on the information gained at the interviews. The annual timetable contains details on the channels used in marketing and the timing of marketing as well as suggestions for advertising the contents. The aim was to create an annual timetable suitable for various types of winter sports events. However, the intention was to create an easily customizable template that event organizers could refine to suit the use of their own event.