Bohemia Lifestyle Oy:n digitaalisen markkinoinnin kehittäminen
Paukkonen, Janne (2021)
Paukkonen, Janne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128394
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää second-hand yrityksen digitaalista markkinointia. Opinnäytetyössä toteutettiin yritykselle digitaalinen markkinointikampanja sekä markkinoinnin vuosikello. Tavoitteena oli löytää digitaalisia markkinointimenetelmiä, joilla yritys pystyisi kasvattamaan tunnettuuttaan ja sitä kautta myyntiä.
Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimi Bohemia Lifestyle Oy. Yrityksen toimialana on käytettyjen design-vaatteiden vähittäiskauppa. Yritys sijaitsee Porvoon vanhassa kaupungissa ja sen yritysmuotona on osakeyhtiö. Yrityksen liiketiloissa asiakkaita käy kesällä huomattavasti enemmän kuin talvella. Tämän vuoksi on tärkeää kehittää yrityksen digitaalista markkinointia, jotta yritys onnistuisi kasvattamaan asiakasmääriä myös hiljaisemmille talvikuukausille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on kaksi osaa. Ensimmäisenä perehdyttiin digitaaliseen markkinointiin, jossa erityisesti keskityttiin digitaaliseen markkinointikampanjaan ja sen vaiheisiin. Toisessa osiossa käytiin läpi toiminnallista opinnäytetyötä sekä sen tutkimusprosessia.
Toiminnallisessa osuudessa Bohemia Lifestyle Oy:lle toteutettiin sosiaalisessa mediassa markkinointikampanja, sekä markkinoinnin vuosikello. Yrityksen tomitiloihin tehtiin remontti viikoilla 9-11 vuonna 2021 ja sen vuoksi toteutettiin avajaiskampanja, jonka avulla yritys tavoitteli kaikkien 33 myyntipaikkojen täyttämistä. Toteutusalustoina kampanjassa oli Facebook ja Instagram. Kampanja toteutettiin orgaanisesti eli sillä ei ollut budjettia. Julkaisut saivat Instagramissa 178 tykkäystä ja Facebookissa 141 tykkäystä, joka oli merkittävästi enemmän kuin yrityksen aikaisemmat vuoden 2021 julkaisut. Facebook-julkaisu tavoitti 2600 ihmistä. Avajaiskampanjassa oli tarjolla 20 myyntipaikkaa alennettuun hintaan ja ne saatiin myytyä samana päivänä kuin julkaisut toteutettiin. Toimeksiantajalle toteutettu vuosikello kattoi kaikki merkittävät päivät, jolloin yrityksen tulisi toteuttaa markkinointia sosiaalisessa mediassa sisältösuunnitelman mukaisesti.
Arvioinnissa todettiin, että digitaalinen markkinointikampanja oli onnistunut ja sen avulla yritys sai kaikki myyntipaikkansa täyteen remontin jälkeisiin avajaisiin, koronaviruksesta huolimatta. Markkinointikampanjoita kannattaa painottaa enemmän talveen, jotta saadaan tasattua myyntiä myös talvikuukausille. Kehitysehdotukseksi ehdotettiin kokeilemaan maksettua markkinointia ja sen avulla yritys pystyisi vertailemaan maksetun ja maksuttoman markkinoinnin eroja.
Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimi Bohemia Lifestyle Oy. Yrityksen toimialana on käytettyjen design-vaatteiden vähittäiskauppa. Yritys sijaitsee Porvoon vanhassa kaupungissa ja sen yritysmuotona on osakeyhtiö. Yrityksen liiketiloissa asiakkaita käy kesällä huomattavasti enemmän kuin talvella. Tämän vuoksi on tärkeää kehittää yrityksen digitaalista markkinointia, jotta yritys onnistuisi kasvattamaan asiakasmääriä myös hiljaisemmille talvikuukausille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on kaksi osaa. Ensimmäisenä perehdyttiin digitaaliseen markkinointiin, jossa erityisesti keskityttiin digitaaliseen markkinointikampanjaan ja sen vaiheisiin. Toisessa osiossa käytiin läpi toiminnallista opinnäytetyötä sekä sen tutkimusprosessia.
Toiminnallisessa osuudessa Bohemia Lifestyle Oy:lle toteutettiin sosiaalisessa mediassa markkinointikampanja, sekä markkinoinnin vuosikello. Yrityksen tomitiloihin tehtiin remontti viikoilla 9-11 vuonna 2021 ja sen vuoksi toteutettiin avajaiskampanja, jonka avulla yritys tavoitteli kaikkien 33 myyntipaikkojen täyttämistä. Toteutusalustoina kampanjassa oli Facebook ja Instagram. Kampanja toteutettiin orgaanisesti eli sillä ei ollut budjettia. Julkaisut saivat Instagramissa 178 tykkäystä ja Facebookissa 141 tykkäystä, joka oli merkittävästi enemmän kuin yrityksen aikaisemmat vuoden 2021 julkaisut. Facebook-julkaisu tavoitti 2600 ihmistä. Avajaiskampanjassa oli tarjolla 20 myyntipaikkaa alennettuun hintaan ja ne saatiin myytyä samana päivänä kuin julkaisut toteutettiin. Toimeksiantajalle toteutettu vuosikello kattoi kaikki merkittävät päivät, jolloin yrityksen tulisi toteuttaa markkinointia sosiaalisessa mediassa sisältösuunnitelman mukaisesti.
Arvioinnissa todettiin, että digitaalinen markkinointikampanja oli onnistunut ja sen avulla yritys sai kaikki myyntipaikkansa täyteen remontin jälkeisiin avajaisiin, koronaviruksesta huolimatta. Markkinointikampanjoita kannattaa painottaa enemmän talveen, jotta saadaan tasattua myyntiä myös talvikuukausille. Kehitysehdotukseksi ehdotettiin kokeilemaan maksettua markkinointia ja sen avulla yritys pystyisi vertailemaan maksetun ja maksuttoman markkinoinnin eroja.