Vuorohoidon toimintamallit varhaiskasvatuksessa
Korhonen, Julia (2021)
Korhonen, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128411
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää eri vuorohoidon toimintamallien haasteita ja hyötyjä sekä verrata niitä keskenään. Tavoitteena oli saada selville vuorohoidonhenkilökunnan ajatuksia ryhmän toimintatavoista ja tiimityöskentelystä. Haluttiin myös kartoittaa, millaista perehdytystä henkilökunnalle järjestettiin ennen uuteen päiväkotiin siirtymistä. Tavoitteena oli myös selvittää henkilökunnan mielipiteitä sekä kehitysideoita näistä aiheista.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin vuorohoidon näkökulmasta varhaiskasvatuslakia sekä varhaiskasvatussuunnitelmaa. Lisäksi opinnäytetyössä pohdittiin tiimityöskentelyä sekä vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös perehdytystä ja sen prosessia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena opinnäytetyönä. Aineiston keruumenetelmänä käytiin teemahaastatteluja, joita kertyi yhteensä kuusi kahdessa eri erässä. Teemahaastattelut toteutettiin ennalta tehdyn teemahaastattelurungon mukaisesti.
Tuloksissa korostui pienryhmätoiminnan kannattavuus sekä yhteisöllisyyden tärkeys. Pedagogiseen toimintaan vaikuttivat vahvasti lasten epäsäännölliset sekä muuttuvat hoitoajat. Vuorohoidon arkeen vaikuttivat myös työntekijöiden muuttuvat työvuorot. Vuorohoidossa pedagogiikkaa tulisi toteuttaa kaikkina aikoina. Myös iltaisin sekä viikonloppuisin. Henkilökunta koki, ettei tätä aina noudatettu, vaikka siihen pyrittiin. Perehdytyksen tuloksissa korostui epätasa-arvoinen sekä vähäinen perehdytys ennen siirtoa uuteen päiväkotiin. Tiimityöskentelyn haasteiksi nousi muun muassa yhteisen tiimiajan puute. Haastatteluissa toivottiin myös yhdessä pedagogista suunnittelua tiimin kesken sekä enemmän yhteistä tiimiaikaa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin vuorohoidon näkökulmasta varhaiskasvatuslakia sekä varhaiskasvatussuunnitelmaa. Lisäksi opinnäytetyössä pohdittiin tiimityöskentelyä sekä vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös perehdytystä ja sen prosessia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena opinnäytetyönä. Aineiston keruumenetelmänä käytiin teemahaastatteluja, joita kertyi yhteensä kuusi kahdessa eri erässä. Teemahaastattelut toteutettiin ennalta tehdyn teemahaastattelurungon mukaisesti.
Tuloksissa korostui pienryhmätoiminnan kannattavuus sekä yhteisöllisyyden tärkeys. Pedagogiseen toimintaan vaikuttivat vahvasti lasten epäsäännölliset sekä muuttuvat hoitoajat. Vuorohoidon arkeen vaikuttivat myös työntekijöiden muuttuvat työvuorot. Vuorohoidossa pedagogiikkaa tulisi toteuttaa kaikkina aikoina. Myös iltaisin sekä viikonloppuisin. Henkilökunta koki, ettei tätä aina noudatettu, vaikka siihen pyrittiin. Perehdytyksen tuloksissa korostui epätasa-arvoinen sekä vähäinen perehdytys ennen siirtoa uuteen päiväkotiin. Tiimityöskentelyn haasteiksi nousi muun muassa yhteisen tiimiajan puute. Haastatteluissa toivottiin myös yhdessä pedagogista suunnittelua tiimin kesken sekä enemmän yhteistä tiimiaikaa.