Human resource service design : case ProAgria
Syrjä, Henriikka (2021)
Syrjä, Henriikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148685
Tiivistelmä
This research focused on structuring human resource service offering via service design for ProAgria. Human resources management is being considered as one major success factor in agricultural business. The lack of human resources services in the agricultural business area has been recognized. The objective of this research was to evaluate customer expectations and the viability of current human resource management practices in agricultural businesses in Finland.
This research was a qualitative research and used triangulation method to answer the research questions. Answers for the research questions were studied in the empirical part by case study interviews and in theoretical part by literature review. A theoretical framework was created on the basis of relevant literature and was reflected on the empirical research results of this research. The outcome of this thesis was executed by using service design tools; service journey canvases and business model canvas. The case company can utilize the proposed service model in practise. This service design can also be utilized in other case company services.
The proposal for the case company’s human resource service was designed in this research based on the service design methods, best practices, and findings from the literature of the theory framework of this research. This research indicates that human resource service model for ProAgria can be based on Ullrich’s human resource management model where the consultant acts as a partner to the customers combining strategic targets to daily operations. Tämä tutkimus keskittyi ProAgrian henkilöstöjohtamisen palveluiden kehittämiseen palvelumuotoilumenetelmien avulla. Henkilöstöjohtamista pidetään yhtenä menestystekijänä maatalousyrityksissä. Maatalouden liiketoiminnassa tunnistettiin henkilöstöjohtamisen palveluiden puute. Tämä tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden odotuksia henkilöstöjohtamisen palveluille ja maatalouden henkilöstöjohtamisen nykytilaa Suomessa.
Tutkimus oli laadullinen ja tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi käytettiin triangulaatio menetelmää eri tutkimusmenetelmien ja teoreettisten näkökulmien hyödyntämiseksi. Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia tutkimuksen empiirisessä osiossa tehdyissä haastatteluissa ja teoreettisen osion kirjallisuuskatsauksessa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys luotiin asianmukaisen kirjallisuuskatsauksen pohjalta ja sitä reflektoitiin tämän tutkimuksen empiirisiin tutkimustuloksiin. Tämän lopputyön tulokset toteutettiin käyttämällä palvelumuotoilun menetelminä palvelupolku canvas mallia ja liiketoiminnan kehittämisen canvas mallia. Kohdeyritys voi hyödyntää ehdotettua palvelumallia käytännössä. Tätä palvelumallia voi hyödyntää myös muissa kohdeyrityksen palveluissa.
Ehdotelma kohdeyrityksen henkilöstöjohtamisen palveluista muotoiltiin tässä tutkimuksessa pohjautuen palvelumuotoilun menetelmiin, hyviin käytäntöihin ja tutkimuksen teoriaviitekehykseen. Tässä tutkimuksessa todetaan, että ProAgrian henkilöstöjohtamisen palvelumalli voidaan perustaa Ullrichin henkilöstöjohtamisen mallin pohjalle, missä konsultti toimii asiakkaan partnerina yhdistäen strategiset tavoitteet päivittäiseen toimintaan.
This research was a qualitative research and used triangulation method to answer the research questions. Answers for the research questions were studied in the empirical part by case study interviews and in theoretical part by literature review. A theoretical framework was created on the basis of relevant literature and was reflected on the empirical research results of this research. The outcome of this thesis was executed by using service design tools; service journey canvases and business model canvas. The case company can utilize the proposed service model in practise. This service design can also be utilized in other case company services.
The proposal for the case company’s human resource service was designed in this research based on the service design methods, best practices, and findings from the literature of the theory framework of this research. This research indicates that human resource service model for ProAgria can be based on Ullrich’s human resource management model where the consultant acts as a partner to the customers combining strategic targets to daily operations.
Tutkimus oli laadullinen ja tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi käytettiin triangulaatio menetelmää eri tutkimusmenetelmien ja teoreettisten näkökulmien hyödyntämiseksi. Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia tutkimuksen empiirisessä osiossa tehdyissä haastatteluissa ja teoreettisen osion kirjallisuuskatsauksessa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys luotiin asianmukaisen kirjallisuuskatsauksen pohjalta ja sitä reflektoitiin tämän tutkimuksen empiirisiin tutkimustuloksiin. Tämän lopputyön tulokset toteutettiin käyttämällä palvelumuotoilun menetelminä palvelupolku canvas mallia ja liiketoiminnan kehittämisen canvas mallia. Kohdeyritys voi hyödyntää ehdotettua palvelumallia käytännössä. Tätä palvelumallia voi hyödyntää myös muissa kohdeyrityksen palveluissa.
Ehdotelma kohdeyrityksen henkilöstöjohtamisen palveluista muotoiltiin tässä tutkimuksessa pohjautuen palvelumuotoilun menetelmiin, hyviin käytäntöihin ja tutkimuksen teoriaviitekehykseen. Tässä tutkimuksessa todetaan, että ProAgrian henkilöstöjohtamisen palvelumalli voidaan perustaa Ullrichin henkilöstöjohtamisen mallin pohjalle, missä konsultti toimii asiakkaan partnerina yhdistäen strategiset tavoitteet päivittäiseen toimintaan.