Kotimainen elokuvasponsorointi
Lukkarinen, Merja (2021)
Lukkarinen, Merja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105158796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105158796
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kotimainen elokuvasponsorointi. Tavoitteena oli tutkia kotimaista elokuvasponsorointia molempien osapuolien, sponsorin ja kohteen näkökulmasta. Opinnäytetyössä on vastattu seuraaviin tutkimusongelmiin: Mitä on kotimainen elokuvasponsorointi? Millainen merkitys elokuvasponsoroinnilla on yhteistyön osapuolille?
Lähdekirjallisuutena työssä käytettiin sponsorointiin ja elokuviin liittyvää kirjallisuutta. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön analysointimenetelmänä toimi aineistolähtöinen analyysi. Tutkimuksen haastattelut keskitettiin elokuvan Aika jonka sain tuotannon ympärille. Haastatteluihin osallistui kaksi tuotantoyhtiön edustajaa ja kolme elokuvaa sponsoroineen yrityksen edustajaa. Haastattelut toteutettiin syksyn 2020 aikana.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella kotimainen elokuvasponsorointi on kohteen ja sponsorin välistä vastikkeellista yhteistyötä, jonka tarkoitus on hyödyttää molempia osapuolia. Mitä osapuolet saavat elokuvasponsoriyhteistyöstä, riippuu osapuolten välisestä sopimuksesta sekä sponsorin ja kohteen omasta ja yhteisestä yhteistyön hyödyntämisestä.
Lähdekirjallisuutena työssä käytettiin sponsorointiin ja elokuviin liittyvää kirjallisuutta. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön analysointimenetelmänä toimi aineistolähtöinen analyysi. Tutkimuksen haastattelut keskitettiin elokuvan Aika jonka sain tuotannon ympärille. Haastatteluihin osallistui kaksi tuotantoyhtiön edustajaa ja kolme elokuvaa sponsoroineen yrityksen edustajaa. Haastattelut toteutettiin syksyn 2020 aikana.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella kotimainen elokuvasponsorointi on kohteen ja sponsorin välistä vastikkeellista yhteistyötä, jonka tarkoitus on hyödyttää molempia osapuolia. Mitä osapuolet saavat elokuvasponsoriyhteistyöstä, riippuu osapuolten välisestä sopimuksesta sekä sponsorin ja kohteen omasta ja yhteisestä yhteistyön hyödyntämisestä.