Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tutkiva oppiminen ja varhainen tiedekasvatus päiväkodissa

Ylikulju, Raija (2021)

 
Avaa tiedosto
Ylikulju_Raija.pdf (168.6Kt)
Lataukset: 


Ylikulju, Raija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128529
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on varhaiskasvatuksen opettajan täydennysopintoihin (AMK) liittyvä kehittämisportfolio tutkivasta oppimisesta ja siihen läheisesti liittyvästä varhaisesta tiedekasvatuksesta. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, päiväkodissa toteutetusta tiedekerhosta sekä varhaiskasvattajille kootusta materiaalipaketista. Kokonaisuudesta on myös lyhennetty versio, josta voi helposti tutustua aiheeseen. Työntekijöiden tueksi kootuissa tehtäväpaketeissa on ohjeet ja tarvikkeet tehtävien toteuttamiseen. Tavoitteena on rohkaista päiväkodin työntekijöitä lasten kanssa toimiessaan tutkivaan oppimiseen ja tiedekerhossa yhdessä toteuttamaan pieniä kokeita.
Tutkiva oppiminen kannustaa kekseliäisyyteen ja kehittämään luovaa ajattelua. Tutkivassa oppimisessa aikuinen heittäytyy mukaan lapsen ihmettelyyn ja arvostaa lapsen kysymyksiä. Tavoitteena on saada lapsen luontainen kyselyikä jatkumaan. Aikuinen ei anna valmiita vastauksia, vaan niitä selvitetään yhdessä lapsen tai lapsiryhmän kanssa. Kasvattajan hyvää ammattitaitoa on osata tarttua lapsilta tuleviin ehdotuksiin ja vastata niihin tavalla, joka on pedagogisesti perusteltua. Tutkivan oppimisen tärkeimpiä teemoja ovat yhteisöllinen oppiminen, tiimityöhön harjaantuminen ja kokemusten jakaminen. Jokainen voi osallistua kykyjensä mukaan tutkimuksen tekemiseen. Pienimpien lasten kanssa voidaan aloittaa tutkiminen päiväkodin sisätiloissa ja vähitellen laajennetaan pihalle sekä lähimetsiin ja muuhun ympäristöön. Lähialueilla liikkuminen ja niihin tutustuminen saavat lapset havainnoimaan ja arvostamaan ympäristöään.
Varhaisen tiedekasvatuksen avulla voidaan kehittää monenlaisia taitoja. Sosiaaliset ja kielelliset taidot sekä ongelmanratkaisukyky kehittyvät yhdessä tehden. Iso tutkimustehtävä voidaan jakaa pieniin osiin ja ratkaisu etsitään yhdessä pala kerrallaan. Myös matemaattiset taidot, mittaaminen ja päättelykyky kehittyvät. Opinnäytetyössä kerrotaan myös Reggio Emilia -pedagogiikasta, jolla on pitkä perinne lasta arvostavan ihmettelyn ja tutkivan oppimisen edistäjänä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste