Viestintäsuunnitelma rakennusliikkeelle
Nurkki, Jenni (2021)
Nurkki, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138586
Tiivistelmä
Yrityksen viestintä on tärkeä osa yrityksen toimintaa niin ulkoisesta kuin sisäisestä näkökulmasta tarkasteltuna. Viestintä edellyttää suunnittelua.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona rakennusalan yritykselle, tarkoituksena tuottaa yritykselle viestintäsuunnitelma, joka toimii viestintää edistävänä ja säännöllistävänä työkaluna yrityksen työntekijöille. Tutkimustavoitteena oli sisäisen viestinnän kehittäminen. Organisaation tarkoitus on viestiä säännöllisesti mutta tarpeellisuus huomioiden sekä yhdenmukaisesti ja oikea-aikaisesti.
Opinnäytetyö tuloksena tehty viestintäsuunnitelma sisältää tietoa yrityksen henkilökunnalle, millaista viestintää toteutetaan, kenelle se suunnataan ja milloin sekä minkälaisissa kanavissa viestitään. Suunnitelmaan sisällytettiin myös osio kriisiviestinnästä, joka antaa ohjeet siihen, millainen on viestinnän kulku kriisiksi lukeutuvan tilanteen sattuessa. Tavoitteena oli luoda selkeä suunnitelma, jota yrityksessä voidaan toteuttaa ja sitä kautta edistää erityisesti yrityksen sisäistä mutta myös ulkoista viestintää.
Tutkimuksessa keskityttiin pääosin sisäisen viestinnän tarkasteluun mutta sivuttiin myös ulkoista viestintää. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmistä puolistrukturoitua haastattelua eli teemahaastattelua. Toiseksi menetelmäksi valikoitui SWOT-analyysi, jonka avulla tarkasteltiin organisaation viestinnän osalta vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia.
Tutkimuksen mukaan organisaation viestintä on ollut onnistunutta monella osa-alueella, mutta kehitettävääkin löytyi. Viestinnän määrä on ollut sopiva ja viestintään käytettävät kanavat ovat toimivia. Viestintävastuissa ja viestinnän kohdistamisen laajuudessa koettiin ongelmia. Näihin haasteisiin pyrittiin löytämään suunnitelmallinen ratkaisu viestintäsuunnitelman avulla. Viestintäsuunnitelma luotiin huhtikuussa 2021 ja sitä päivitetään tarvittaessa ja tarkastetaan vuosittain.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona rakennusalan yritykselle, tarkoituksena tuottaa yritykselle viestintäsuunnitelma, joka toimii viestintää edistävänä ja säännöllistävänä työkaluna yrityksen työntekijöille. Tutkimustavoitteena oli sisäisen viestinnän kehittäminen. Organisaation tarkoitus on viestiä säännöllisesti mutta tarpeellisuus huomioiden sekä yhdenmukaisesti ja oikea-aikaisesti.
Opinnäytetyö tuloksena tehty viestintäsuunnitelma sisältää tietoa yrityksen henkilökunnalle, millaista viestintää toteutetaan, kenelle se suunnataan ja milloin sekä minkälaisissa kanavissa viestitään. Suunnitelmaan sisällytettiin myös osio kriisiviestinnästä, joka antaa ohjeet siihen, millainen on viestinnän kulku kriisiksi lukeutuvan tilanteen sattuessa. Tavoitteena oli luoda selkeä suunnitelma, jota yrityksessä voidaan toteuttaa ja sitä kautta edistää erityisesti yrityksen sisäistä mutta myös ulkoista viestintää.
Tutkimuksessa keskityttiin pääosin sisäisen viestinnän tarkasteluun mutta sivuttiin myös ulkoista viestintää. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmistä puolistrukturoitua haastattelua eli teemahaastattelua. Toiseksi menetelmäksi valikoitui SWOT-analyysi, jonka avulla tarkasteltiin organisaation viestinnän osalta vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia.
Tutkimuksen mukaan organisaation viestintä on ollut onnistunutta monella osa-alueella, mutta kehitettävääkin löytyi. Viestinnän määrä on ollut sopiva ja viestintään käytettävät kanavat ovat toimivia. Viestintävastuissa ja viestinnän kohdistamisen laajuudessa koettiin ongelmia. Näihin haasteisiin pyrittiin löytämään suunnitelmallinen ratkaisu viestintäsuunnitelman avulla. Viestintäsuunnitelma luotiin huhtikuussa 2021 ja sitä päivitetään tarvittaessa ja tarkastetaan vuosittain.