Laatujärjestelmä ja sen käyttöönottaminen
Nousiainen, Aleksi; Jonasson, Miikka (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Nousiainen, Aleksi
Jonasson, Miikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148760
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten laatujärjestelmän käyttöönotto on sujunut Jonasson Oy:ssä. Tarkoituksena oli selvittää miten laatujärjestelmä on otettu käyttöön päivittäisessä työskentelyssä ja miten se on vaikuttanut yrityksen toimintaan sekä henkilöstöön.
Kehittämistehtävänä oli tutkia miten laatujärjestelmän käyttöönottoa voitaisiin helpottaa ja miten se saataisiin tehokkaasti osaksi päivittäistä toimintaa. Arvioimme käyttöönottoa ja etsimme sieltä kohtia, jotka pitää korjata ja siten tulevaisuudessa muut voivat välttää niitä käyttöönottamisessa.
Tietoperustana käytimme Jonasson Oy:n laatukäsikirjaa, aiheesta tuotettua kirjallisuutta(painettua & sähköistä) sekä yrityksen työntekijöiltä saatua tietoa. Aineistoa analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysin menetelmällä. Analysoinnissa painopiste oli aineiston laadullisessa kuvaamisessa.
Toimme esille asioita laatujärjestelmän luomisesta teorian kautta. Saimme selville, että laatujärjestelmän käyttöönotto on vaativa prosessi, joka edellyttää koko henkilöstön sitoutumisen projektin toteutumiseksi sekä sen ylläpitämiseksi.
Jonasson Oy:ssä on saatu luotua raamit tekemiselle laatujärjestelmän käyttöönoton myötä, mutta se ei tarkoita, että projekti olisi valmis. Todella tärkeä osa laatujärjestelmän hyödyntämistä on jatkuva päivittäminen sekä kouluttaminen. Erityisen tärkeässä asemassa on yrityksen henkilöstö, jonka panos ja toiminta mahdollistavat laatujärjestelmän toimivuuden sekä kehittämisen. Yrityksen johdolla on myös tärkeä osa laatujärjestelmän integroinnissa edelleen vahvemmin yrityksen toimintaan ja henkilöstön keskuuteen.
Kehittämistehtävänä oli tutkia miten laatujärjestelmän käyttöönottoa voitaisiin helpottaa ja miten se saataisiin tehokkaasti osaksi päivittäistä toimintaa. Arvioimme käyttöönottoa ja etsimme sieltä kohtia, jotka pitää korjata ja siten tulevaisuudessa muut voivat välttää niitä käyttöönottamisessa.
Tietoperustana käytimme Jonasson Oy:n laatukäsikirjaa, aiheesta tuotettua kirjallisuutta(painettua & sähköistä) sekä yrityksen työntekijöiltä saatua tietoa. Aineistoa analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysin menetelmällä. Analysoinnissa painopiste oli aineiston laadullisessa kuvaamisessa.
Toimme esille asioita laatujärjestelmän luomisesta teorian kautta. Saimme selville, että laatujärjestelmän käyttöönotto on vaativa prosessi, joka edellyttää koko henkilöstön sitoutumisen projektin toteutumiseksi sekä sen ylläpitämiseksi.
Jonasson Oy:ssä on saatu luotua raamit tekemiselle laatujärjestelmän käyttöönoton myötä, mutta se ei tarkoita, että projekti olisi valmis. Todella tärkeä osa laatujärjestelmän hyödyntämistä on jatkuva päivittäminen sekä kouluttaminen. Erityisen tärkeässä asemassa on yrityksen henkilöstö, jonka panos ja toiminta mahdollistavat laatujärjestelmän toimivuuden sekä kehittämisen. Yrityksen johdolla on myös tärkeä osa laatujärjestelmän integroinnissa edelleen vahvemmin yrityksen toimintaan ja henkilöstön keskuuteen.