Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yrityksen myynninedistämisohjeistuksen päivittäminen käyttäjäystävälliseksi

Parviainen, Arttu (2021)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Arttu_Parviainen.pdf (596.6Kt)
Lataukset: 


Parviainen, Arttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148770
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perustuu kohdeyrityksen mittavan myynninedistämisohjeistuspaketin päivittämisen käyttäjäystävällisemmäksi. Koska julkaisu tehdään isolle joukolle vastaanottajia, ei ohjeistuksen laatija ole henkilökohtaisesti kertomassa sisällöstä, vaan se on kirjallisessa muodossa.

Opinnäytetyön tavoite oli tiivistää ohjeistuksen tietoa osittain tekstimuodosta visuaaliseen muotoon, jolloin se on nopeampi ja selkeämpi omaksua. Opinnäytetyö on toteutettu kohdeyritykselle. Kohdeyritys on päivittäistavarakauppaketju, jonka nimeä ei ole mainittu salassapidollisista velvollisuuksista.

Teoreettinen viitekehys perustuu myynninedistämisen visuaaliseen muotoon eli tuotesijoitteluun, informaatiomuotoiluun ja työyhteisöviestintään. Tuotesijoittelun avulla pystytään vaikuttamaan myytävien tuotteiden menekkiin näkyvyyden ja sijainnin perusteella. Informaatiomuotoilussa pyritään korostamaan tiedon muotoa, jolloin sillä voidaan visualisoinnin avulla tiivistää ja nostaa esille oleellista tietoa. Työyhteisöviestintä perustuu organisaation sisällä tapahtuvaan viestintään, eli miten kommunikaatio tapahtuu työyhteisön sisäisesti.

Tutkimusmenetelminä on käytetty teemahaastatteluja ja valmiiden aineistojen hyödyntämistä. Teemahaastattelujen avulla ohjeistuksen vastaanottajilta saatiin arvokasta tietoa sisällönmuodon ja julkaisukanavan valintaan. Valmiiden aineistoiden avulla pystyttiin hyödyntämään yrityksessä aikaisemmin tehtyjä ohjeistuksia ja työkavereiden kokemusperäisiä tietoja.

Opinnäytetyön avulla julkaistavan ohjeistuksen yleisilmettä pystyttiin kehittämään selkeämmäksi kokonaisuudeksi. Samalla ohjeistuksen vastaanottavien mielipiteitä on hyödynnetty, jolloin kommunikaatio on ollut kaksisuuntaista, mikä palvelee paremmin vastaanottajan motivaatiota sisäistää ohjeistus.

Tuloksien avulla voidaan kehittää yrityksen tulevia ohjeistuksia, sillä visualisoinnin avulla pystytään korostamaan halutut pääpiirteet nopeampaa lukemista varten. Samoin työtä tehdessä nousi esiin tarve yrityksen sisäiselle, keskitetylle tietopankille. Tämän keskitetyn tietopankin avulla projektien päällekkäisyys vähenisi tulevaisuudessa, sillä kohdeyrityksen eri osastojen henkilöt tietäisivät eri projekteista mitä yrityksessä työstetään.
 
The aim of this thesis project was to update the client company’s substantial instructions manual about sales promotion to a more user-friendly version. Because the manual is published to a large group of recipients, it cannot be presented personally, so it is in a written form.

The specific objective of the project was to compress the information in the manual partially from a textual to visual format, so that it would be easier and faster to comprehend. The thesis has been made for a client company, a retail shop chain, which is unnamed in this thesis report due to a confidentality obligation.

The theoretical framework is based on the concept of utilizing visual form for sales promotion, which includes such related areas as product placement, information design and work community communication. With product placement one can influence the visibility and sales of products through the product’s location. The purpose of information design is to enhance the form of data, so it can be compressed and the relevant points can be highlighted. The work community communication is based on the internal communications of the organization, concerning how the communication is happening inside the work community.

The research methods used in this thesis were themed interviews and the utilization of existing data. In the themed interviews the respondents gave valuabe information about the form of the manual’s content and publishing channel. Key points in using the existing materials were finding essential information from the use of earlier manuals and experiential information from the co-workers.

With this thesis the content of the published manual’s overall form was improved to a better and clearer version. Also the respondent’s opinions were utilized, thus making the communication two-way which improves the motivation of the respondents.

With the results of the thesis the future manuals can be improved, as visualization helps to highlight the focus points for quicker reading. Also when making this thesis, the need for a centralized information reporting database emerged. With its help the company could reduce overlapping in the future, as different teams would know about different projects currently being worked on at the target company.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste