Sosionomi (AMK) kehitysvammatyössä Kymenlaakson erityishuollon kuntayhtymässä
Simola, Taija (2009)
Simola, Taija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205774
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sosionomien (AMK) työtehtäviä kehitysvammatyössä, sekä selvittää miten sosionomi koulutusta voisi kehittää vastaamaan kehitysvammatyön tarpeita. Tutkimukseen haluttiin avoimia kysymyksiä siksi, että haastateltavat voivat itse kuvata omin sanoin työtään kehitysvammaisten kanssa.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja se suoritettiin teemahaastattelu menetelmää käyttäen. Kaikilta tutkimukseen osallistuneilta sosionomeilta kysyttiin samat kysymykset. Tutkimuksessa käytettiin ennalta laadittua haastattelurunkoa, jossa oli yhteensä viisi eri teema-aluetta. Haastattelut suoritettiin Kymenlaakson erityishuollon kuntayhtymässä työskenteleville jo valmistuneille sosionomeille touko-, kesä- ja heinäkuussa vuonna 2008.
Tutkimuksessa selviävät hyvin sosionomien työtehtävät ja kehitysvammatyön haasteet. Lisäksi tutkimuksessa nostettiin esille, miten sosionomi (AMK) -tutkintoa voisi painottaa enemmin tulevaisuudessa, jotta se vastaisi entistä paremmin kehitysvammatyön haasteisiin. Tästä tiedosta on varmasti hyötyä sosionomi (AMK) -koulutusta kehitettäessä sekä tuleville sosionomeille, jotka aikovat hakea työskentelemään kehitysvammatyöhön.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja se suoritettiin teemahaastattelu menetelmää käyttäen. Kaikilta tutkimukseen osallistuneilta sosionomeilta kysyttiin samat kysymykset. Tutkimuksessa käytettiin ennalta laadittua haastattelurunkoa, jossa oli yhteensä viisi eri teema-aluetta. Haastattelut suoritettiin Kymenlaakson erityishuollon kuntayhtymässä työskenteleville jo valmistuneille sosionomeille touko-, kesä- ja heinäkuussa vuonna 2008.
Tutkimuksessa selviävät hyvin sosionomien työtehtävät ja kehitysvammatyön haasteet. Lisäksi tutkimuksessa nostettiin esille, miten sosionomi (AMK) -tutkintoa voisi painottaa enemmin tulevaisuudessa, jotta se vastaisi entistä paremmin kehitysvammatyön haasteisiin. Tästä tiedosta on varmasti hyötyä sosionomi (AMK) -koulutusta kehitettäessä sekä tuleville sosionomeille, jotka aikovat hakea työskentelemään kehitysvammatyöhön.