Stereoskooppisen vaha-animaation jälkikäsittely : Case: Nothing Occurred
Sourander, Jani (2012)
Sourander, Jani
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112416275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112416275
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskitytään haasteisiin, joita stereoskooppinen kuva tuo visuaalisten tehosteiden lisäämiseen ja työnkulkuun. Produktiivinen osio on Nothing Occurred -animaatio, joka on opinnäytetyön kirjoittajan voittoa tavoittelematon pienen budjetin stereoskooppinen vaha-animaatio. Sen esikuvana on Coraline-animaatio, joka on maailman ensimmäinen kokoillan stereoskooppinen stop motion -elokuva.
Työssä tutkitaan alan teoriaa ja kirjoittajan omia havaintoja 3D-elokuvista sekä empiirisiä kokemuksia jälkityöprosessista. Leikkausvaiheen käsittely keskittyy tiedostonhallintaan, mutta sivuaa myös näyttelijäsuorituksen hiomista yksittäisiä kuvia poistamalla tai toistamalla. Visuaaliset tehosteet keskittyvät otoksien vakauttamiseen ja välkkymisen poistoon, 3D-syvyyden hallintaan jälkikäteen asetetun konvergenssin ja leijuvan stereoikkunan avulla, 2D- ja 3D-tehosteiden kompositointiin sekä tarinan kannalta turhien elementtien poistoon.
Alun alkaen tärisevä ja vilkkuva animaatio saa jälkikäsittelyn tuloksena vakaan, 3D-syvyydeltään hallitun ulkomuodon, jossa on hallitumpi näyttelijäsuoritus kuin alkuperäisessä kuvatussa materiaalissa. Jälkityöprosessissa säilytetään kuitenkin vaha-animaatiolle ominainen tyyli, josta on aistittavissa käsin tekeminen.
Työssä tutkitaan alan teoriaa ja kirjoittajan omia havaintoja 3D-elokuvista sekä empiirisiä kokemuksia jälkityöprosessista. Leikkausvaiheen käsittely keskittyy tiedostonhallintaan, mutta sivuaa myös näyttelijäsuorituksen hiomista yksittäisiä kuvia poistamalla tai toistamalla. Visuaaliset tehosteet keskittyvät otoksien vakauttamiseen ja välkkymisen poistoon, 3D-syvyyden hallintaan jälkikäteen asetetun konvergenssin ja leijuvan stereoikkunan avulla, 2D- ja 3D-tehosteiden kompositointiin sekä tarinan kannalta turhien elementtien poistoon.
Alun alkaen tärisevä ja vilkkuva animaatio saa jälkikäsittelyn tuloksena vakaan, 3D-syvyydeltään hallitun ulkomuodon, jossa on hallitumpi näyttelijäsuoritus kuin alkuperäisessä kuvatussa materiaalissa. Jälkityöprosessissa säilytetään kuitenkin vaha-animaatiolle ominainen tyyli, josta on aistittavissa käsin tekeminen.