Tuutorina Service Desk -tiimissä
Savolainen, Teemu (2021)
Savolainen, Teemu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105168865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105168865
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjaopinnäytetyössä seurataan kymmenen seurantaviikon aikana Service Desk Agentin päivittäistä työtä yhden suuren asiakkuuden teknisenä tukena käyttötuessa. Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on merkittävä kansainvälinen it-alan yritys. Opinnäytetyön tavoitteena oli kymmenen viikon seurantajakson aikana kehittää ja selkeyttää Service Desk- työssä aloittavien työntekijöiden perehdytystä ja tuutorointia. Lisäksi henkilökohtaisena tavoitteena oli kehittää omaa ammattitaitoa ja perehdytystaitoja tulevia perehdytyksiä ajatellen. Kymmenen viikon seurantajakso ajoittui aikavälille 11.1.2021-19.3.2021. Opinnäytetyön tavoitteena oli uudistaa ja muokata toimeksiantajan perehdytysprosessia vastaamaan pandemian aikaansaamia muutoksia työskentelykäytänteissä.
Opinnäytetyössä esiin nousseista huomioista päivittäisessä tekemisessä perehdytysjaksolla, sai toimeksiantaja ideoita perehdytysprosessin kehittämiseksi tiimissä. Seurantajakson aikana käydyt asiakaspalveluun keskittyneet koulutukset auttoivat tuutorointitehtävissä ja jakamaan niistä saatuja oppeja uusille työntekijöille. Perehdytysjakso toimi esimerkkinä siitä, miten koronapandemian aiheuttamat etätyösuositukset vaikuttavat perehdytykseen ja mitä haasteita se aiheuttaa tuutorille. Tämän työn ansiosta henkilökohtainen osaamiseni kehittyi osa-alueilla, joissa oli tunnistettu olevan eniten kehitettävää.
Opinnäytetyössä esiin nousseista huomioista päivittäisessä tekemisessä perehdytysjaksolla, sai toimeksiantaja ideoita perehdytysprosessin kehittämiseksi tiimissä. Seurantajakson aikana käydyt asiakaspalveluun keskittyneet koulutukset auttoivat tuutorointitehtävissä ja jakamaan niistä saatuja oppeja uusille työntekijöille. Perehdytysjakso toimi esimerkkinä siitä, miten koronapandemian aiheuttamat etätyösuositukset vaikuttavat perehdytykseen ja mitä haasteita se aiheuttaa tuutorille. Tämän työn ansiosta henkilökohtainen osaamiseni kehittyi osa-alueilla, joissa oli tunnistettu olevan eniten kehitettävää.