Palkitsemisen kehittäminen yrityksessä X
Palander, Anette (2021)
Palander, Anette
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148785
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on palkitsemisen kehittäminen kohdeyrityksessä X kannustavammaksi. Tavoitteena oli löytää uusia tapoja palkita, jotka kannustaisivat työntekijöitä tekemään työnsä parhaansa mukaan samalla toimien yrityksen arvojen mukaisesti. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin keräämällä tietoa Great Place to Work -tutkimuksen vuoden 2020 kärkiyritysten palkitsemismalleista. Tavoitteena oli, että kohdeyritys saisi opinnäytetyöstä saadun tiedon avulla uusittua palkitsemisjärjestelmänsä onnistuneesti.
Tietoperustassa käsiteltiin kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta ja aiheesta saatuja tutkimustuloksia. Työssä käydään läpi palkitseminen kokonaisuutena, yleisimmät palkitsemismenetelmät sekä palkitsemisen merkitys työympäristössä. Lisäksi perehdytään siihen, millaista palkitseminen tulee olemaan tulevaisuudessa ja palkitsemiseen globaalilla tasolla. Myös onnistuneen palkitsemisen elementit ja yrityksen arvojen integrointi osaksi palkitsemista ovat osa työn teoriaperustaa. Teoriaosuudessa läpikäydään myös tutkimuksessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä. Tiedonkeruumenetelminä työssä käytettiin vertailuanalyysiä ja teemahaastattelua. Teemahaastattelut toteutettiin kuuden yrityksen kanssa. Haastatteluiden jälkeen yritysten vastauksia läpikäytiin vertailtuanalyysin avulla.
Tutkimuksesta selvisi, että yrityksissä on hyvin paljon käytössä saman tyylisiä palkitsemismenetelmiä. Seikat, kuten yrityksen koko ei suuresti vaikuttanut palkitsemismenetelmien valintaan. Koon sijaan yrityksen omistuspohja vaikutti yrityksen palkitsemiskulttuuriin enemmän. Tutkimuksesta saatiin arvokasta tietoa yritysten omista toimintatavoista ja kokemuksista, joita voidaan käyttää hyödyksi yritys X:n palkitsemisjärjestelmää rakentaessa. Tulosten perusteella voitiin todeta aineettoman palkitsemisen olevan laajempi yrityksissä, verrattuna aineelliseen palkitsemiseen. Enemmistö yrityksistä myös kannatti ryhmäpalkitsemista yksilöpalkitsemisen sijaan. Tutkimuksessa kävi myös ilmi oikeudenmukaisuuden, vaikuttamisen, arvostuksen ja läpinäkyvyyden tärkeys palkittaessa työntekijöitä.
Asiasanat: Palkitseminen, palkitsemisjärjestelmä, motivaatio, arvot
Tietoperustassa käsiteltiin kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta ja aiheesta saatuja tutkimustuloksia. Työssä käydään läpi palkitseminen kokonaisuutena, yleisimmät palkitsemismenetelmät sekä palkitsemisen merkitys työympäristössä. Lisäksi perehdytään siihen, millaista palkitseminen tulee olemaan tulevaisuudessa ja palkitsemiseen globaalilla tasolla. Myös onnistuneen palkitsemisen elementit ja yrityksen arvojen integrointi osaksi palkitsemista ovat osa työn teoriaperustaa. Teoriaosuudessa läpikäydään myös tutkimuksessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä. Tiedonkeruumenetelminä työssä käytettiin vertailuanalyysiä ja teemahaastattelua. Teemahaastattelut toteutettiin kuuden yrityksen kanssa. Haastatteluiden jälkeen yritysten vastauksia läpikäytiin vertailtuanalyysin avulla.
Tutkimuksesta selvisi, että yrityksissä on hyvin paljon käytössä saman tyylisiä palkitsemismenetelmiä. Seikat, kuten yrityksen koko ei suuresti vaikuttanut palkitsemismenetelmien valintaan. Koon sijaan yrityksen omistuspohja vaikutti yrityksen palkitsemiskulttuuriin enemmän. Tutkimuksesta saatiin arvokasta tietoa yritysten omista toimintatavoista ja kokemuksista, joita voidaan käyttää hyödyksi yritys X:n palkitsemisjärjestelmää rakentaessa. Tulosten perusteella voitiin todeta aineettoman palkitsemisen olevan laajempi yrityksissä, verrattuna aineelliseen palkitsemiseen. Enemmistö yrityksistä myös kannatti ryhmäpalkitsemista yksilöpalkitsemisen sijaan. Tutkimuksessa kävi myös ilmi oikeudenmukaisuuden, vaikuttamisen, arvostuksen ja läpinäkyvyyden tärkeys palkittaessa työntekijöitä.
Asiasanat: Palkitseminen, palkitsemisjärjestelmä, motivaatio, arvot